فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 10 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

تحقیق درباره تحليل استراتژيک زنجيره ارزش صنعت طلا نمونه موردی در استان يزد

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 16

 

تحليل استراتژيک زنجيره ارزش صنعت طلا: نمونه موردی در استان يزد

1

چکيده

در اين مقاله ابتدا سعي مي شود بخش هاي مختلف تاثير گذار بر روي صنعت طلاي استان يزد شناسايي گردند. سپس با شناختي که از صنعت طلا در استان يزد حاصل شده است زنجيره ارزش طلا در اين استان رسم مي گردد. در مرحله بعد، ارزش افزوده ايجاد شده در مسير هاي يک، دو و سه از زنجيره ارزش طلاي استان محاسبه مي گردد و مسير هاي يک و دو با زنجيره هاي ارزش طلاي کشور هاي آفريقاي جنوبي و تانزانيا مقايسه خواهند شد. در قسمت تحليل استراتژيک نيز با تحليلي که بر روي صنعت طلاي استان يزد صورت مي گيرد، نقاط قوت و ضعف، و فرصت ها و تهديد ها شناسايي شده و چالش هاي منطبق با اين اهداف استخراج مي گردند. در قسمت استخراج اهداف استراتژيک نيز هدف استراتژيک منطبق با چالش هاي استخراج شده تعيين مي گردد و سپس استراتژي هاي مورد نظر به منظور دستيابي به هدف استراتژيک تدوين مي گردند. در نهایت نیز با توجه به استراتژی های تدوین شده، برنامه های عملیاتی و پروژه ها استخراج می گردند.

واژه هاي کليدي: صنعت طلا، زنجيره ارزش، تحليل استراتژيک

1- مقدمه

1-1- صنعت طلا

"طلا از گذشته‌های بسیار دور، به ‌دلیل جلای زیبا، مقاومت بالا در مقابل اكسیداسیون و دیگر عوامل شیمیایی، شكل‌پذیری خوب و كمیابی، در طول تاریخ مورد توجه بشر بوده و دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد. طلا به عنوان مهمترین استاندارد پولی جهان مطرح بوده و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سكه و شمش طلا به عنوان ذخایر پولی بین‌المللی است. این فلز به علت زیبایی و مقاومت، به صورت زیورآلات و كارهای هنری نیز استفاده می‌شود. این فلز همچنین درساخت لوازم الكترونیكی دقیق مورد استفاده است به ‌طوری كه در آینده رده اول مصرف طلا را به خود اختصاص خواهد داد. فلز طلا به عنوان یك سرمایه ملی و پشتوانه اقتصادی كشور مطرح می‌باشد" [1]، به همین دليل، نياز است که فرايند هاي موجود در اين صنعت شناسايي و تجزيه و تحليل گردند.

2-1- زنجیره ارزش پورتر

"مدل زنجيره ارزش رويكردي سيستماتيك براي بيشينه كردن مزيت رقابتي مي باشد كه توسط مايكل پورتر در سال1980 مطرح شد و در برگيرنده يك سري فعاليتهاست كه منجر به خلق ارزش مي گردد. فعالیتهــــای دخیل در سازمانها را می توان به دو بخش فعالیتهای اصلی و فعالیتهای پشتیبانی نمايش داده شده در زنجيره ارزش به شرح زير، تقسيم نمود. این فعالیتها كه هدف آنها، ارايه سطحي از ارزش به مشتري است كه هم هزينه فعاليت ها را پوشش دهد و هم حاشيه سود (ارزش افزوده) مناسبي را به ارمغان آورد، عبارتند از: فعالیتهای اصلی و فعالیتهای پشتیبانی" ]2[.

 

شکل 1: فعالیت های اصلی و پشتیبان در مدل زنجیره ارزش پورتر ]2[

"از ديدگاه مديريت مبتني بر ارزش، چارچوب زنجيره ارزش منجر به ايجاد يك مزيت رقابتي نسبي مي شود. چارچوب زنجيره ارزش مي تواند به عنوان يكي از دو بعد در بيشينه نمودن خلق ارزش سازمان ديده شود. بعد ديگر خلق ارزش، جذابيت صنعت/بازار است كه براي اندازه گيري آن مدل ديگر پورتر، يعني مدل 5 نيروي رقابتي مورد استفاده قرار مي گيرد" ]2[.

"از طرفی بنا به مزیتهای شکلیافته در مناطق مختلف، انجام بهینه هریک از فعالیتهای حلقههای ارزش افزا میتواند در منطقه یا کشوری خاص متمرکز گردد و عملاً فعالیتهای ذیل زنجیره ارزش یک محصول خاص در گسترهای جهانی پراکنده شود که در این حالت بدان زنجیره جهانی ارزش گفته می شود. به عبارت ديگر، شكل اشاره شده با عنوان مدل كلي زنجيره ارزش بين بنگاهي ذكر مي شود در اين مدل در يك سو تامين كنندگان و در سوي ديگر مصرف كننده وجود دارد و حلقه هاي طراحي، ساخت، بازاريابي، توزيع و خدمات پس از فروش در كنار يكديگر فعاليت مي كنند" ]2[.

در ادامه، پس از معرفی وضعیت صنعت طلا و جواهر استان یزد، تحلیل این صنعت بر اساس مدل مذکور، صورت می پذیرد.

 

2- صنعت طلا در استان یزد

"گرچه در تمامي دنيا فرهنگ پس‌انداز داراي تنوع مي‌باشد، اما در کشورهايي که امنيت سرمايه‌گذاري در آنها پايين‌تر است و تالارهاي بورس در فرهنگ مردم جايي ندارد، خريد طلا و جواهر هميشه وسيله‌اي مطمئن و بدون دغدغه براي پس‌انداز بوده است. فرهنگ مردم ايران نيز از دير باز به علت اين گونه از عوامل به سمت طلا گرايش داشته و هميشه ايرانيان علاوه بر تمايل به جلوه و زيبايي طلا آن را به عنوان ابزاري مطمئن براي پس‌انداز مي‌دانند. بر اساس آمار شوراي بين‌المللي طلا، ايران ششمين مصرف‌کننده طلا در جهان مي‌باشد. مصرف طلا و جواهرات در ايران در سال 1384در حدود 118 تن بوده و گردش طلا در ايران چيزي در حدود 300 تن مي‌باشد. حدود 280000 نفر در اين صنعت مشغول به کار هستند و در نتيجه در حدود يک ميليون و دويست هزار نفر در ايران به صورت مستقيم و يا غير مستقيم با اين صنعت ارتباط دارند. حدود 70000 واحد صنفي در کشور فعال است که نيمي از اين واحدها مجوز رسمي از اتحاديه را ندارند. حدود 12000 واحد توليدي و 3000 واحد آبکاري در کشور وجود دارد که 20 درصد از اين تعداد در واحدهاي تجاري فعاليت داشته و باقي آنان در مکان‌هاي مسکوني فعالند. 30 کارخانه بزرگ و کوچک در کشور وجود دارد که تنها 10 واحد از اين توليدکنندگان به امر صادرات مي‌پردازند". بر اساس اطلاعات موجود بيشترين توليدات ايران در این زمینه، در شهر‌هاي تهران (45 درصد)، اصفهان (35 درصد)، تبريز، مشهد و يزد صورت می گیرد [3].

استان يزد، يکي از استان هاي مطرح در زمينه توليد و عرضه طلا و جواهر مي باشد. در سال هاي اخير به دليل کاهش توان طلاسازان يزدي و عدم حمايت کافي از آن ها، و همچنين پايين بودن تنوع و ضعف در طراحي، استان یزد در چرخه رقابت از استان هايي نظير تهران، اصفهان و خراسان رضوي عقب افتاده است؛ و بخش مهمي از طلاي مصرفي (به عنوان محصول نهايي) در داخل استان، از استان هاي ديگر و حتي خارج از کشور وارد مي گردد.

در حال حاضر حدود 15 تا 20 درصد از طلاي زينتي مصرفي استان يزد در خود استان، 30 تا 40 درصد آن از شهر هاي بزرگ کشور و بقيه از خارج از کشور تامين مي گردد.

سالانه بيش از 100 کيلوگرم طلا به ارزش بيش از 84 ميليارد ريال از يزد به تهران، فارس، مشهد، کرمان و بندرعباس صادر می گردد.

واحد هاي فعال در صنعت طلا و جواهر يزد عمدتا در دو بخش طلاسازي و طلافروشي (زرگر)، مشغول به فعاليت هستند. هم اکنون در شهرستان يزد به طور غيررسمي تعداد حدود 300 واحد در بخش فروشندگي طلا و 200 واحد در بخش ساخت طلا داراي مجوز کسب مي باشند.

بر اساس آمار کسب شده حدود 2000 نفر در حال حاضر در بخش طلا سازي مشغول به فعاليت مي باشند. اين افراد در سطوح مختلف از استاد کار ماهر، نيمه ماهر و غير ماهر در حال فعاليت مي باشند.

3- زنجيره ارزش جهاني طلا

به طور کلی در سطح جهان نقشه ای کلي براي توليد و عرضه طلا وجود دارد. شکل زير نشان دهنده این نقشه یا به عبارت دیگر، زنجیره ارزش جهانی طلا است.

 

شکل 2: زنجيره ارزش جهاني طلا [4]

4- زنجيره ارزش طلا در استان يزد

زنجيره ارزش طلا در استان يزد از 6 مسير مختلف تشکيل شده است. در مسير 1 طلاي زينتي در استان يزد ساخته مي شود و در استان عرضه مي شود. در مسير 2 طلاي زينتي در شهر هاي بزرگ کشور ساخته مي شود و در استان يزد به مصرف مي رسد. در مسير 3 طلاي زينتي وارد مي شود و با چند واسطه به مصرف کننده عرضه مي شود. در مسير 4 طلاي زينتي ساخته شده به صورت غير قانوني و قاچاق وارد مي شود و با چند واسطه به مصرف کننده عرضه مي شود. در مسير هاي 5 و 6 طلاي زينتي دسته دوم مصرف کننده دوباره در جريان ساخت قرار مي گيرد و به مصرف کننده عرضه مي شود. شکل زير مسير هاي مختلف زنجيره ارزش طلا در استان يزد را نشان مي دهد.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
27_1024459_4097.zip378.8k





ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل)

ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل) فرمت فایل : MPG- نوع فایل (ویدئو-قابل نمایش روی کامپیوتر و رسانه های دیجیتال)   تعداد فایل ها : 3 فایل ویدیویی(3 بخش)   کیفیت فایل ها : عالی(Full Hd)   حجم فایل های ویدیویی : 230 مگابایت    توضیح محصول : این ویدئو بطور کامل بازاریابی فایل توسط وردپرس را معرفی و آموزش داده است مدرس این ویدئو مدیر فروشگاه پارس است که دارای رتبه کل 10 در فایل سل و رتبه یک فروش در ...

توضیحات بیشتر - دانلود 49,000 تومان

نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست