فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 10 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

تحقیق درباره مقايسه اثر ونلافاکسين و متيل فنيديت در درمان اختلال كمبود

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

 

مقايسه اثر ونلافاکسين و متيل فنيديت در درمان اختلال كمبود توجه - بيش فعالي درکودکان

دكتر محبوبه فيروزکوهي مقدم،* دكتر فريبا عربگل،** سپیده راجزی،*** دکتر جمال شمس ****

* دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان، دانشكده پزشکی، گروه روانپزشکی

** مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهید بهشتی

*** دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهید بهشتی، گروه روانپزشکی

**** مرکز تحقیات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهید بهشتی

مقدمهاختلال کمبود توجه – بيش فعالي (ADHD) به عنوان شايع ترين اختلال روانپزشكي در كودكان و نوجوانان شناخته شده است. شيوع اختلال 12-5 درصد در كودكان سن مدرسه تخمين زده شده است.(1) اين اختلال مي‌تواند از كودكي تا بزرگسالي تداوم داشته باشد و علائم و نقصهاي متعددي در حوزه هاي توجه، فعاليت و تكانشگري از خود به‌جا مي‌گذارد. با توجه به شيوع، عوارض و آثار گسترده، درمان و كاهش علائم اين بيماري ضروري و حياتي مي‌باشد. (1) اگرچه پاتوفيزيولوژي دقيق و مكانيسم دقيق اختلال مشخص نمي باشد، اما شواهد زيادي وجود دارد مبني بر اين كه بي نظمي آمينهاي بيوژنيك خصوصاً نوراپي نفرين و دوپامين در پاتوفيزيولوژي ADHD نقش دارد. به همين دليل داروها اين نوروترانسميترها در درمان كودكان ADHD پيشنهاد شده است.

استيمولانت‌هایی مثل متيل فنيديت و آمفتامين درمانهاي خط اول در ADHD محسوب مي شوند. عليرغم اينكه كارآئي و کم‌خطر بودن استيمولانت‌ها به خوبي اثبات شده است اما به دلايل متعدد، جستجو براي درمانهاي جایگزین ضروري مي‌باشد(2). از جمله اين دلايل مي توان به مواردي مانند عدم پاسخدهي حدود 20 تا 30 درصد کودکان به متيل فنيديت، احتمال بالقوه براي سوء مصرف آن و لزوم مصرف حداقل يک دوز از آن در مدرسه اشاره نمود. از طرف ديگر، متيل فنيديت به عنوان يک داروي کنترل شده در ميان مردم با استيگما همراه مي باشد. اين دارو به دليل وجود عوارض جانبي همانند کاهش اشتها و وزن در بعضي کودکان تحمل نمي شود. (3،2)

نشان داده شده است که داروهايي که در انتقال عصبي نورآدرنرژيک مغز دخالت دارند مي توانند در درمان ADHD مفيد واقع شوند. بسياري از داروهاي ضد افسردگي، که با مکانيسم مهار سيستم نوراپي نفرين و سرتونين عمل مي کنند از اين جمله اند.(5،4) داروهاي ضد افسردگي را مي توان درعدم پاسخ و يا عوارض جانبي شديدو قطع درمان با محرک ها مورد استفاده قرار داد. داروهاي ضدافسردگي سه حلقه اي مانند دزيپرامين که قدرت انتخاب نسبتاً بالايي عليه جذب نوروني نوراپي نفرين دارند در کنترل مشکلات رفتاري و بهبود اختلال شناختي مرتبط با ADHD موثرند اما به دليل عوارض جانبي بالقوه مهلک کمتر مورد استفاده قرار مي گيرند.(6 ،4)

ونلافاکسين يک داروي مهار کننده نور اپي نفرين و سروتونين مي باشد که در درمان اختلالات اضطرابي و افسردگي کاربرد دارد.مطالعات نشان داده اند که اين دارو در ADHD بالغين موثربوده است.(9-7) هر چند مطالعات انجام شده با ونلافاکسين در كودكان و نوجوانان بسيار محدود مي‌باشد اما با توجه به نقش نوروترانسميتر نوراپي نفرين و سروتونين در فرايندكنترل توجه و فعاليت، اثرات مشابه اين دارو با ضد افسردگی های سه حلقه ای و عوارض جانبي ناچيز در مقايسه با آنها به‌نظر مي‌رسد که ونلافاکسين بتواند انتخابی مفید در درمان ADHD كودكان و نوجوانان ‌باشد(12-10) با توجه به محدوديت مطالعات در اين زمينه و اینکه تاکنون تنها دو مطالعه باليني درمورد تأثير اين دارو در درمان ADHD كودكان و نوجوانان انجام شده است.(10،1) اين پژوهش به منظور مقايسه اثر ونلافاکسين با داروي استاندارد متيل فنيديت انجام شد.

روش کار

اين كارآزمايي باليني دو سو کور در سال 1386 در كودكان 6 تا12 سال مبتلا به اختلال ADHD انجام شد. نمونه‌ها از بيماران مراجعه كننده به كلينيك سرپايي در بيمارستان امام حسين(ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، به روش نمونه‌گيري آسان (Conventional) انتخاب شدند.

نمونه‌هايی وارد مطالعه می شدند که علاوه بر شرط سنی، براساس ADHD Rating Scale حداقل نمره 20 که نشانه ابتلا به ADHD بود را کسب می کردند. کودکانی که مبتلا به عقب ماندگي ذهني، بيماري قلبي، تيروئيد، فشار خون بالا، مشكلات كبدي و كليوي، بيماريهاي روانپزشكي شديد مثل اسكيزوفرني و اختلال خلقی بودند یا مصرف داروهاي سايكوتروپ در طي دو هفته قبل داشتند از مطالعه خارج شدند.

مقیاس درجه بندی ADHD، فرم والد ومعلم ( (Teacher and parent ADHD rating scale بودکه به طور گسترده ای در کودکان سن مدرسه استفاده شده است.این پرسشنامه دارای 14 ایتم می باشد که نمره گذاری آن در 4 سطح می باشد (0=هرگز،1=فقط کمی، 2= کمی زیاد، 3= خیلی زیاد). 8 ایتم آن علائم پر تحرکی -تکانشگری را می سنجد و 6 ایتم دیگر نيز اختلال توجه را می سنجد.حداقل نمره صفر و حداکثر نمره بدست آمده 42 می باشد. در مطالعه حاضر این پرسشنامه برای بدست آوردن معیار ورود به مطالعه (نمره حداقل 20)، ارزیابی شدت علائم در هر ویزیت و پاسخ به درمان در دو گروه مورد استفاده قرار گرفته است

با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه براي آزمون تفاوت دو گروه و با در نظر گرفتن احتمال خطاي نوع اول 05/0 و احتمال خطاي نوع دوم 20%، حجم نمونه در هر گروه 18 نفر محاسبه شد. لذا يک گروه تحت درمان با ونلافاکسين و يک گروه تحت درمان با متيل فنيديت قرار گرفتند.افراد بر اساس شماره های زوج و فرد به دو گروه درمانی به طور تصادفی تقسیم می شدند.

ADHD براساس معيارهاي DSM IV و ADHD-Rating Scale توسط دو روانپزشك تشخيص داده مي‌شد و پس از اخذ رضايت ‌نامه كتبي از والدين، بيمار وارد مطالعه مي‌گرديد. قبل از شروع دارو معاينه فيزيكي و اندازه‌گيري وزن و فشار خون انجام مي‌شد. ونلافاکسين با دوز mg/d 75/18 شروع و سپس دوز دارو در طي 2 هفته اول درمان به ميزان mg/d 5/37 (در طي 2 نوبت روزانه) رسانيده مي شد. درصورت عدم تغيير علائم و يا عدم وجود عوارض دارويي شديد دوز دارو در شروع هفته سوم و در ابتداي هفته پنجم نيز به همين ترتيب افزايش مي يافت و نهايتا تا پايان هفته ششم دوز نهایی ونلافاکسين (mg/d 75 )ثابت باقي مي ماند.(8،7) متيل فنيديت با دوز 5 ميلي گرم/ در روز، شروع و در عرض يک هفته به mg/d 10 رسانده مي‌شدو سپس دوز دارو مانند ونلافاکسين در هر ويزيت تادوز نهایی mg/d 20 افزايش مي يافت در صورت ايجاد عارضه شدید دارويي قبل از دو هفته اول بیمار از مطالعه خارج وبيمار ديگري جایگزین می شد. مقیاس های ارزیابی عبارت بودند از: مقیاس درجه بندی ADHD فرم والد و معلم و پرسشنامه عوارض دارویی (که با توجه به عوارض ذکر شده برای ونلافاکسین و متیل فنیدیت در مطالعات قبلی توسط محقق ساخته شد).(13) براي دو سو کور نمودن مطالعه، والدين از داروي کودک آگاهي نداشتند و ازدو نفر روانپزشک يک نفر مسؤل تنظيم دوز و یک نفر مسؤل نظارت بر پرکردن پرسشنامه ها بودند وبه نوع دارو نيزآگاهی نداشتند.همه بيماران در هفته دوم، چهارم و ششم درمان با مقیاس درجه بندی ADHD فرم والدين و معلمين پیگیری شدند. پاسخ به درمان کاهش بيش از 25درصد در ميانگين شاخص نمره مقیاس درجه بندی ADHD تعریف شد. عوارض داروئي بر اساس چک ليست مربوطه ارزيابي مي‌شد. طول مدت تجويز دارو شش هفته بود. براي آناليز داده ها از آزمون های -test t، Chi-square، measure ANOVA Repeated (post hoc) ونرم افزار SPSS 15 و در سطح معناداری5 0/0استفاده شد.

یافته ها

از کل 40 نفری که وارد مطالعه شدند37 نفر تا انتهای مطالعه درمان را ادامه دادند. 18 نفر ونلافاکسین و 19 نفر متیل فنیدیت دریافت نمودند. در گروه متیل فنیدیت 1 نفر( به دلیل بدتر شدن علائم در هفته اول) و در گروه ونلافاکسین 2 نفر (1نفر به دلیل تهوع شدید در روز دوم درمان و1 نفر به دلیل عدم پذیرش دارو از طرف پدر) درمان را قطع کردند. در گروه کودکان دریافت کننده ونلافاکسین 14 نفر پسر و 4 نفر دختر بودند. در گروه کودکانی که متیل فنیدیت دریافت نموده بودند 12 نفر پسر و 7 نفر دختر بودند. توزیع جنسی نمونه ها در دو گروه با یک دیگر تفاوت معناداری نداشت (331/0P=). میانگین سنی دو گروه نيز با یک دیگر تفاوت معناداری نداشت (51/0(P=. دو گروه در ابتدای مطالعه از نظر وزنی نیز با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند) 794/0(P=. (جدول 1)

جدول(1): ويژگي‌هاي اوليه

گروه درمانی

متغیر

ونلافاکسين

متيل فنيديت

P

جنس:

دختر

4(22.2%)

7(8/36%)

331/.

پسر

14(77.8%)

12(2/63%)

سن (ميانگين± انحراف معيار)

5/1±3/8

4/1±5/8

51/0

ميانگين وزن ابتدائي (کيلوگرم)

6/19

7/19

791/0

نوع ADHD

ترکيبي

15(5/83%)

17(5/89%)

-

کم توجه

3(5/16%)

2(5/10%)

میانگین و انحراف معیار نمرات مقیاس درجه بندی ADHD والدین و معلمان در زمانهای مختلف مطالعه در دو گروه درمانی در جدول 2 نشان داده شده است. آزمون T مستقل برای مقایسه نمرات پایه مقیاس درجه بندی ADHD والد و معلم در دو گروه درمانی انجام شد ونمرات بر اساس نظر والدین )059/0P= ) و معلمان )1/0P=) تفاوت معناداری در دو گروه با هم نداشت. تحلیل واریانس دو طرفه با اندازه گیری های تکراری ) (ANOVA Repeated measure برای مقایسه نمرات مقیاس درجه بندی ADHD فرم والد و معلم در دو گروه درمانی مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج آزمون برای مقايسه تغييرات چهار سطح ( قبل، هفته دوم، چهارم وششم درمان) در گروه متیل فنیدیت بر اساس مقیاس اندازه گیری ADHD فرم والد و معلم پس از 6 هفته درمان معنادار بود) 0001/0.(P= بررسي مقايسه اي تغييرات چهار سطح (قبل، هفته دوم، چهارم وششم درمان) در گروه ونلافاکسین نيز بر اساس مقیاس اندازه گیری ADHD فرم والد و فرم معلم پس از 6 هفته درمان معنادار بود) 0001/0(P=. با استفاده از آزمونهای تعقیبی (post hoc)، بررسی دو به دوی میانگین ها در هفته های مختلف درمان به تفکیک گروه درمانی بر اساس مقیاس اندازه گیری ADHD فرم والد و معلم انجام شد و نتایج نشان داد که در گروه متیل فنیدیت بر اساس مقیاس اندازه گیری ADHD فرم والد تغییرات میانگین نمره در هفته صفر با هفته های 2، 4 و 6، هفته 2 با هفته های 4 و6، و هفته 4 با هفته 6 معنادار بود.) 001/0(P= در گروه متیل فنیدیت بر اساس مقیاس اندازه گیری ADHD فرم معلم نیز تغییرات میانگین نمره در هفته صفر با هفته های2، 4 و 6، هفته 2 با هفته های 4 و 6، و هفته 4با هفته 6 معنادار بود) 001/0(P

در جدول شماره 3 تعداد افرادي که پاسخ درمانی داشتند مشخص شده است. در پايان مطالعه، در گروه ونلافاکسين 10 نفر بر اساس نظر معلمان و 12 نفر براساس نظر والدين بدون پاسخ بودند و در گروه متيل فنيديت نیز يک نفر بدون پاسخ بود. عوارض جانبی دارویی در دو گروه به کمک فهرست عوارض جانبی بررسی گردید.شايع ترين عوارض در گروه ونلافاکسين به ترتيب تهوع (7 نفر)، خواب آلودگي (5 نفر)، خشکي دهان (5 نفر)، سرگيجه (3 نفر)، استفراغ، اضطراب، تحريک پذيري، اشکال در خواب، خستگي، يبوست، نفخ و خميازه کشيدن بود.

جدول 2- ميانگين و انحراف معيار نمرات مقياس درجه بندي ADHD والد و معلم در زمانهاي مختلف ارزيابي در دو گروه درماني

گروه درماني

مقياس درجه بندي ADHD

متيل فنيديت

ونلافاکسين

فرم والد

هفته 0

795/4 ± 89/28

329/4 ± 3/37

هفته 2

368/2 ± 95/19

304/4 ± 94/34

هفته 4

427/2 ± 00/17

839/3 ± 17/33

هفته6

427/2 ± 11/13

193/4 ± 94/21


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
47_1024511_6128.zip46.6k





ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل)

ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل) فرمت فایل : MPG- نوع فایل (ویدئو-قابل نمایش روی کامپیوتر و رسانه های دیجیتال)   تعداد فایل ها : 3 فایل ویدیویی(3 بخش)   کیفیت فایل ها : عالی(Full Hd)   حجم فایل های ویدیویی : 230 مگابایت    توضیح محصول : این ویدئو بطور کامل بازاریابی فایل توسط وردپرس را معرفی و آموزش داده است مدرس این ویدئو مدیر فروشگاه پارس است که دارای رتبه کل 10 در فایل سل و رتبه یک فروش در ...

توضیحات بیشتر - دانلود 49,000 تومان

نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست