فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

09187363847

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 12 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

تحقیق درباره ایثار و شهادت در قرآن وحدیث

 

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

ایثار وشهادت در قرآن وحدیث چهارشنبه بیست و نهم فروردین 1386 16:27

با سمه تعالي

ايثار وشهادت

در

قرآن وحديث

حسين قاسم نژاد

كليد واژه :

(شهيد ، شهادت ، ايثار ، اسلام ، قرآن ، حديث ، اديان ، قتلوا )

چكيده :

تاريخ گواه ارزش واعتبار مقوله ايثار وشهادت است . چنانكه حتي در اديان اساطيري هم اعم از توتم وتابو واديان مترقي تر چون بت پرستي ، خورشيد پرستي ، ستاره پرستي ، آتش پرستي و…شيوه زندگي شان براساس فدا شدن ، دليري ، جنگاوري و كشته شدن براي آباد ماندن سرزمين مادري واجدادي است . وتاريخ تا جايي كه تاريخ است ، يعني از اسطوره وافسانه جدا مي شود و عدد ورقم ارائه مي دهد و شواهد تاريخي را به صورت مستند يا نقل قول ارائه مي كند كلاف پيچ در پيچي با فرهنگ واژه شهادت وايثارگري دارد . واين ارتباط به صورتي است كه نمي توان بدون شناخت از مفهوم ايثار وفداكاري ودليري ، روايات حماسي وتاريخي اديان اوليه را مطالعه نمود . قرباني كردن وقرباني شدن يكي از واژگان مقدسي است كه در تمام اديان زميني شرقي وعربي يافت مي شود و اكنون هم رد پايي از خود - با توجه به از بين رفتن اديان ابتدايي - به جا گذاشته اند . بسياري از پيامبران ويا كساني كه مدعي پيامبري بوده اند . تا پاي جان خود ايستادگي كرده اند . زرتشت نبي در محراب عبادت به شهادت مي رسد . اين در حالي است كه تاريخ براي دين واحياي دين زرتشتي يا مجوسي سه نفر را به نام زرتشت معرفي مي كند ، يكي شان كه صاحب كتاب ومجموعه شعري به نام گاثه ها هست كه قدمت آن تقريبا به سه هزار سال پيش برمي گردد . تاريخ نگاران بين او و كسي ديگر به نام زرتشت سپنتمان و شخص ديگري به نام زرتشت كه پس از حمله اسكندر مقدوني وآتش سوزي شديد كتب مقدس ايرانيان ، دوباره متن هايي از كتاب را از حفظ نوشت دچار اشتباه شده اند . آنچه مسلّم است قرآن كريم (سوره لقمان – آيه 17) وجود پيروان دين الهي را در ايران ثابت مي كند و از امام علي وامام صادق عليه السّلام روايت شده است كه : « ايرانيان كتابي داشتند كه سوزانده شد وپيامبري داشتند كه كشته شد »

ونتيجه بحث هم اين است كه با ورود سپاه اسلام به كشور ايران ، مجوسيان هم مثل پيروان ساير اديان فديه دادند و آزادنه در كنار ساير مردم زندگي كردند وبا آنها مثل كافران وبي دينان برخورد نشد .در كل با مطالعه تاريخ در مي يابيم كه نه تنها زرتشت كه آثاري بر حقيقت دين او به عنوان يكي از اولين دينهاي آسماني موجود است ، (هرچند دست كاري هاي زيادي در دخل وتصرف كتاب اوستا شده است )بلكه ساير افرادي كه پيامبر نبودند ودر واقع اصلاحگر ديني بودند و يا مي شود آنها را موسس مذهبي نوعي تفكر همراه با جهان بيني خاصي در مورد جهان وانسان وپرستش دانست ، چونان ماني ، مزدك ، بودا ، برهمن ، ويشنو ، سيفا ، ميترا ، و… كه همگي كشته مي شوند ويا فدا مي شوند تا دين شان ورسم شان باقي بماند .

نمونه تأثير اساطيري فرهنگ شهادت وايثارگري را مي توان در تاريخ وتاريخ ادبيات ايران جستجو كرد . آنگاه كه سياوش بيگناه كشته مي شود . براي مردم ايران در بسياري از نقاط تا چند دهه پيش هم مراسم عزاداري مانندي به نام سياووشان برپا مي شد كه امروزه بيشتر در ميان زرتشتها برگزار مي شود ولي تا دوره حكومت رضاخان پهلوي ، ردپاي اين فرهنگ را در ايران نشان داده اند . هرچند مردم ايران با ورود اسلام . سوگواري تاسوعا وعاشوراي حسيني را بر سياووشان برتري دادند ولي ورود بسياري از خرافات سياووشاني را امروزه به عينه در بسياري از دسته هاي سينه زني مي بينيم كه هيچ سنخيتي با اسلام ندارند و باقي مانده از سوگواري اساطيري ايرانيان است كه توسط مردم سينه به سينه نقل مي شود واجرا مي گردد . وامّا نبايد فراموش كرد كه جدا از اديان اوليه واديان اساطيري وزميني چهار تمدن بزرگ ايراني ويوناني ومصر قديم وچيني ، اديان آسماني هم سرشار از فرهنگ ايثار وشهادت است . در اوستا و تورات (عهد قديم ) وكتب اسرائيليات و انجيل (عهد جديد ) وقرآن كريم ، ايثار وشهادت جايگاه ويژه اي دارد كه مي توان ، آن را جايگاه ممتاز وبي نظير وتكرار ناشدني در تمام كتب آسماني دانست . كه در اين اثر به صورت كافي ووافي مورد بحث وبررسي قرار خواهد گرفت .

شهادت كه در واقع همان قتل يا كشته شدن در راه خداست معاني گوناگوني دارد كه در قرآن بيشتر به تعبير (قتلوا في سبيل الله ) اشاره شده است . وايثارگري كه فداكاري وازجان گذشتگي است در قرآن به معني آنانكه در راه خدا جهاد مي كنند ويا كساني كه از رزق وروزي خود به نفع همنوعان خود مي گذرند چنانكه در سوره انسان آمده است :

«ويطمعون الطّعام علي حبّه مسكينا“ ويتيما“ واسيرا »

وغذاي خود را با آنكه علاقه دارند به مسكين ويتيم واسير مي دهند .(انسان /8)

يعني كساني چون علي وفاطمه سلام الله عليها كه براي سلامتي فرزند شان نذر كرده اند تا اگر آنها از اين مرض شفا يابند سه روز را روزه نگهدارند ، پس هنگامي كه دو كودك شفا مي يابند نذر خود را ادا مي كنند ولي در روزهاي روزه يعني در هر سه روزه هنگام افطار به ترتيب مسكين ويتيم واسيري در خانه شان را مي زند و آنها او را بر خود برتري مي دهند وغذايي كه افطاري شان بود را به آنها مي دهند وخود با آب ومقدار كمي نان روزه را افطار مي كنند . تا رضاي خداوند در او باشد (علي حبّه) ، يعني براي دوستي با خدا اين كار را مي كنند . اينان ايثارگران حقيقي اند . كه از خود براي رضاي خدا وكمك به همنوعان شان مي گذرند .

تاريخ اسلام وايران سرشار از اين نوع فداكاري هاست . از آن دهقان ايراني كه هنگام حمله مغول به تنهايي در مقابل هجوم دشمنان سرشار از خشونت وناداني مي ايستد . تا مردم شهرش بتوانند در پناهگاهايي خود را مخفي كنند ويا مجال فرار بيابند ويا سپاهي تشكيل دهند وصفارايي كنند ويا بزرگاني را براي مصالحه پيش اندازند . تا زمان معاصر كه نوجوان رشيدي به نام حسين فهميده خود را به همراه كمربند انفجاري در زير تانك دشمن مي اندازد تا پيشرفت دشمن به سمت شهر خرمشهر كند شود ومردم بتوانند فرار كنند ونيروهاي مبارز بتوانند در برابر هجوم دشمن مقاومت بيشتري داشته باشند . تاريخ زبان گوياي ايثار وشهادت بسياري از مردان وزنان است كه براي همنوعان خود از جان خود گذشتند و هميشه از نام ويادشان به بزرگي تعبير مي كند . و مولاناي رومي هم چه زيبا سروده است :كجاييد اي شهيدان خداييد بلاجويان دشت كربلاييد

كجاييد اي سبكبالان عاشق پرنده تر زمرغان هواييد …(غزليات شمس)يا بايد عاشق باشيم تا درداين جماعت را بفهميم ويا بايد ازعشق ومعرفت النفس چيزي بياموزيم . تا بتوانيم به درستي اين حقيقت محض را براي ديگران تعريف كنيم . وگرنه باز به قول مولوي رحمه الله عليه كه :

هرچه گويم عشق را شرح وبيان چون به عشق آيم خجل باشم از آن

تعريف:

در لغت معاني ايثار ، شهادت ، شهيد اينگونه است :

ايثار : بذل كردن – ديگري را بر خود برتري دادن – فداكاري وگذشت …

شهادت : گواهي دادن به يگانگي خداوند ، گواهي دادن ، راه وروش كشته شدن در راه خدا به معني - قتلوا في سبيل الله – و گواهي دادن در داداگاه به نفع يا ضرر كسي …

شهيد : يكي از نام هاي خداوند يه معني آنكه چيزي از علم وي پنهان وپوشيده نيست ، گواه ، امين در گواهي دادن – كسي كه در راه خدا به قتل مي رسد .(فرهنگ عميد – فرهنگ معين )

در تمام فرهنگ هاي جهان واژگاني وجود دارند كه مقدّس ترين واژگان زندگي انساني هستند ودر تمام اديان وفرهنگ ورسوم ها به بزرگي تعبير مي شوند . انسانها براي فرهنگ و هويت ملي خود واژگان مقدّسي چون ايثار، شهادت ، پيشرفت ، پيروزي وغرور ملّي سروكار دارند كه در ذات وطينت شان است . عشق به مردن در راه خدا كه در بسياري از مكاتب وبخصوص در دين اسلام جزو فضايل اخلاقي واوج كمال انسان است را نبايد به اشتباه به خودكشي تعبير كرد (چنانكه بسياري از شرق شناسان به دليل ناآشنايي با فرهنگ وآداب اسلامي اين نوع فداكاري را گاه به خودكشي يا تعابير نابجا توصيف كرده اند ) . اين عشق واين نوع درخواست از آن كساني است كه از قيد خود رها شده باشند . چنانكه همه ائمه اطهار در دعا هاي خود مرگ در راه خدا را براي خود آرزو مي كنند ، وبا شهادت در راه او با دنياي خود وداع مي كنند . اين فرموده امام حسين عليه السّلام كه :

« مرگ با عزّت بهتر از زندگي با زلّت است » را امروزه اكثر مجامع ادبي دنيا تعريف وتفسير مي كنند وشعراي بزرگ غربي وشرقي در اشعار خود از اين حديث شريف براي نشان دادن عزت انسان وروح سلحشوري وحماسي ملّت خود بيان مي كنند (هرچند شايد اكثر آنان ندانند اين سخن زيبا از كيست ) . ودر كجاي تاريخ اديان كسي چون حسين عليه السّلام را مي بينيم كه در هنگام مصاف با دشمنان نادان ونااهل مي خواند :

« اگر دين و آيين جدم رسول الله (صلي الله وعيله وآله ) جز با ريختن خون من احيا نمي شود ، پس اي شمشيرها مرا دريابيد . »

چه شهامتي از اين برتر ، و چه انساني كامل تر از او كه ميوه رسيده باغ الهي از درخت طيبه انساني با روحي الهي است كه اينچنين براي شهادت در راه خدا رجز خواني مي كند .

قرآن كريم براي اينگونه از مردان الهي وآسماني مي فرمايد :

« يا ايّتها النفس المطمئنّه *ارجعي الي ربّك راضيّه مرضيّه * فادخلي في عبادي * وادخلي جنّتي »

« تو اي روح آرام يافته *به سوي پروردگارت بازگرد در حالي كه هم تو از او خشنود هستي وهم او از تو خشنود است * پس در سلك بندگانم درآي * ودر بهشتم وارد شو »/سوره فجر /آيات 27-30

زبان وبيان نمي توانند هرگز مرتبه اي از كمال انسان را تعريف كنند كه در قرب الهي آرام گرفته اند تنها وصف واشارتي است براي آنانكه از خود گذشته اند وبه خدا رسيده اند .

رسد آدمي به جايي كه بجز خدا نبيند (سعدي )

جلوه هاي ايثارگري وشهادت در اديان ديگر :

ابتدا بايد دانست كه آيا در اديان ديگر هم شهادت وجهاد در راه خدا فريضه است و يا اين امور از فضايل انساني است يا با تعابير ديگري ياد مي شوند . همانطور كه مي دانيم در تقسيم بندي اديان تا جايي كه در تاريخ از اسطوره وافسانه جدا مي شويم وبه روايت وسند ورويداد تاريخي مي پردازيم سه نوع دين را مي توانيم برشماريم :

1-  اديان زميني

2-  اديان مردان اصلاحگر

3-  اديان آسماني

1- اديان زميني - اديان اوليه وابتدايي انسان بودند كه با توتم وتابو شروع شدند وبه بت پرستي وستاره وخورشيد وماه و.. پرستي تبديل شدند . علّت برتري بت پرستي از توتم وتابو براي اين است كه در توتم وتابو انسان بدون دليل وتنها به دليل اينكه داراي غريضه وحس پرستش در ضمير ناخودآگاه خود بود موجودات ويا اشيايي را بزرگ مي شمرد وتمام مراحل پرستش شان از روي ناخودآگاهي بود . امّا بت پرستان وستاره وخدايگان پرستان (يعني چندين خدا را همزمان پرستيدن ) براي خود فلسفه اي داشتند . وبراي عبادت خود آداب وسنني را اختراع كرده بودند وبه امورات خود جنبه عقلاني مي دادند .

2- اديان مردان اصلاحگر – مرداني بودند كه در پيامبر بودن شان شك است ولي در اصلاحگري وبزرگي شان شكي نيست . چون توانستند مردم زيادي را با خود همراه كنند و راه وروش نيكويي را در زمان خود براي برابري وعدالت وانسانيت وپرستش ترسيم كنند . مثل بودا وزرتشت كه هنوز دين شان باقي وبرقرار است . وكساني چون ماني ومزدك و… كه از دين وآموزه هاي ديني شان جز مواردي كه در باستان شناسي وشواهد علمي تاريخي كشف شده اند ، اثري برجا نمانده است .


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
128_1072827_4406.zip29.5k





ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل)

ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل) فرمت فایل : MPG- نوع فایل (ویدئو-قابل نمایش روی کامپیوتر و رسانه های دیجیتال)   تعداد فایل ها : 3 فایل ویدیویی(3 بخش)   کیفیت فایل ها : عالی(Full Hd)   حجم فایل های ویدیویی : 230 مگابایت    توضیح محصول : این ویدئو بطور کامل بازاریابی فایل توسط وردپرس را معرفی و آموزش داده است مدرس این ویدئو مدیر فروشگاه پارس است که دارای رتبه کل 10 در فایل سل و رتبه یک فروش در ...

توضیحات بیشتر - دانلود 49,000 تومان

نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست