فروشگاه تخصصی دانشجویی پارس

فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 1 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

تحقیق درباره درباره مشروعیت و مقبولیت

 

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 32

 

درباره مشروعیت و مقبولیت

مدتي است كه در برخي برنامه‌هاي تلويزيون و مشخصاً برنامه‌ي آقاي رحيم پور ازغدي و جديداً پروفسور رفيعي‌پور مطرح گرديده است . در اين نوشتار برآنيم كه بابضاعتي اندك قدمي كوتاه در عرصه تفكرات بلند اسلامي برداريم و در اين داستان همداستان شويم .

در جامعه شناسي سياسي و يا نظام سياسي اسلام مبحثي است به نام مشروعيت و مقبوليت ، كه در آن به مفاهيم مشروعيت و مقبوليت ، تفاوت ايندو ، تقدم و تأخر هريك بر ديگري و رابطه اين دو مقوله با هم و حكومت‌ها با آنها پرداخته مي‌شود . حال اگر بخواهيم بي‌مقدمه به بحث و بدون ذكر شقوق آن گريز بزنيم و نظر اسلام و حكماي اسلامي را در اينباره جويا شويم بايد بگوييم در ادبيات سياسي ما بين مشروعيت و مقبوليت تفاوت وجود دارد .

مشروعيت آنست كه از جانب شريعت و قانوني تشريع شده باشد و در آن ملاحظه‌ا‌ي از شرع و قانون نيز ديده مي‌توان ديد در صورتيكه مقبوليت مقوله‌اي جدا و ملاحظه‌اي عمومي و مردمي دارد كه ممكن است كاملاً برخلاف مشروعيت باشد و به عكس .

ديد اسلام در مورد حكومت‌ها در طول تاريخ  چه اسلامي و چه غير اسلامي اينگونه است كه ممكن است حكومتي مشروعيت داشته باشد يعني حاكم آن صلاحيت شرعي (به معناي ديني ) و قانوني ( به معناي قراردادي ) را داشته باشد ولي مقبوليت مردمي نداشته باشد و به عكس ، حاكم يا حكومتي مقبوليت مردمي داشته باشند ولي شرعي يا قانوني نباشد . نمونه مشخص و مبرز آن شخص اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (عليه السلام ) است . حضرت علي(عليه السلام ) هرچند كه مشروعيت الهي و قانوني داشت ولي به دلايلي كه سايرين پيش آوردند ، مقبوليت مردمي به اين مشروعيت جامه عمل نپوشاند و ايشان  قريب به 25 سال از حكومتي كه حقشان بود محروم بودند عكس اين مورد نيز صادق در مورد حاكمان پس از پيامبر تا اميرالمؤمنين (عليه السلام ) صادق  مي‌باشد . آنان كه با توجه به سفارش قرآن كريم و تصريح رسول الله (صلي الله عليه واله وسلم) مبني بر زعامت اميرالمؤمنين علي (عليه السلام ) به زور و تزوير مقبوليت مردمي براي خود تصاحب كردند مقبوليت را هرچند به ظاهر اما به هر حال داشتند ولي مشروعيت را خير . پس مشروعيت و مقبوليت دو مقوله جدا و متفاوتند كه اجماعشان منتج به حكومت صالح است و فقدان يكي نارواست يا به ناروا مي‌انجامد



پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
ایمیل
موبایل

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
mashroait-magh_1097223_3392.zip37.6k