فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 10 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

تحقیق درباره پول تحریری

 لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 21

 

صفحه قبل صفحه بعد

حال اگر آن فايده براى اين اشياء اعتبار نشود، هيچ گاه ماليت پيدا نمى كند. به عنوان مثال وقتى دولت اعلام مى كند كه تمبرهاى پستى داراى اين فايده هستند كه اگر بر روى پاكت نامه نصب گردند، آن نامه به مقصد ارسال خواهد شد. از طرفى چون تمبرها در انحصار دولت يا وزارت خانهء خاصى قرار دارد، از صفت كميابى نسبى برخوردار مى شود. در نتيجه افراد جهت در اختيار گرفتن آنها حاضرند از شى با ارزشى صرف نظر كنند. از اين نوع رفتار عقلا براى تمبر ماليت انتزاع مى گردد.

امانوع ماليت در مورد پول هاى جديد(كاغذى و تحريرى) كمى دقيق و پيچيده است. زيرا دو احتمال دراين نوع پول ها داده مى شود:

يك. مثل تمبر فايده اى همانند واسطهء مبادله از طرف عرف و عقلا يا دولت براى آن اعتبار گردد. در نتيجه مردم آن را در مبادلات به كارگيرندو چون از صفت كميابى نسبى هم برخوردار است، مردم حاضرند براى به دست آوردن آن، از اشياى ارزشمند خود صرف نظر كنند، از اين نوع رفتار مردم براى پول هاى فعلى ماليت انتزاع شود، يعنى ماليت پول هاى فعلى هم امرى انتزاعى است.

به نظر مى آيد تاريخ شكل گيرى پول كاغذى اين جهت را تاييد كند. زيرا پول كاغذى در ابتدا مال نبود، اما داراى فايدهء واسطهء مبادله بود، چون از صفت كميابى نسبى برخوردار شد، عرف و عقلا آن را به نحوى به كار گرفتند كه به مرور از نحوهء به كارگيرى آنها، براى پول هاى كاغذى ماليت انتزاع شد.

دو. از همان ابتدا، توسط عقلا يا نهادى مثل دولت براى كاغذ پاره اى رنگى ماليت عامى اعتبار گردد و در پى آن كاغذ پارهء رنگى به عنوان پول در مبادلات به كار گرفته شود.

هر چند جريان اين وجه در مورد پول كاغذى مشكل به نظر مى رسد اما مى توان گفت كه پول هاى تحريرى- ارزش مبادله اى اعتبارى عام- از قبيل نوع دوم هستند.

بنابراين ماليت پول كاغذى و اسكناس انتزاعى و ماليت پول تحريرى، اعتبارى است.

خلاصه و جمع بندى

قبل از پرداختن به بررسى ديدگاههاى انديشمندان اسلامى، خلاصهء برخى از نتايجى را كه تا اينجا بدان دست يافته ايم را بيان مى كنيم:

1- امروزه بخش اعظمى از پول ها را پول تحريرى تشكيل مى دهد. سهم اين پول در مبادلات به بيش از 80 درصد مى رسد.

2- پول تحريرى هيچ گونه مادهء فيزيكى ندارد و تنها داراى ارزش مبادله اى اعتبارى عام مى باشد.

3- پول ها اعم از كاغذى و تحريرى و... همه مال هستند، بلكه از مصاديق با رز آن محسوب مى شوند.

4- مال و ماليت امر قراردادى و اعتبارى نيست، بلكه امر انتزاعى است كه از چگونگى به كار گيرى اشياء توسط عرف و عقلا انتزاع مى گردد. بنا بر اين تقسيم مال به مال اعتبارى و ذاتى امرى اشتباه به نظر مى رسد. چه ، به طور كلى مال ذاتى اصلا وجود ندارد و آنچه در خارج تحقق دارد مال حقيقى است. با اين بيان اگر به مال، مال اعتبارى گفته مى شود، بدان خاطر است كه فايدهء مترتب برآن امر اعتبارى و قراردادى است، نه ماليت آن.

5- انواع پول ها و ماليت آنها قبل از اين كه يك امر دولتى محسوب گردند،امرى عرفى و عقلايى اند- زيرا دولت ها براى آنها ماليت را اعتبار نمى كنند، حتى ميزان ماليت آنها نيز توسط دولت ها تعيين نمى شود. ميزان ارزش و قيمت پول ها تابع ميزان كالاهاى قابل مبادله توسط آنها ست.

6- ماليت پول بدان خاطر نيست كه عرف آن را مال مى داند، يعنى يك امر اعتبارى عرفى نيست، بلكه يك امر انتزاعى عرفى است. يعنى از ارتكازات ذهنى عرف و عقلا نسبت به برخى از اشيا ماليت انتزاع مى شود. زيرا چه پول كاغذى را مال بدانيم يا از شمار حواله و سند محسوب كنيم، در رفتار عرف و عقلا هيچ تغييرى نسبت به پول كاغذى ايجاد نخواهد شد، و همراه در معاملات به كار گرفته مى شود.

7- ماليت پول هاى فعلى تبعى نيست، بلكه استقلالى است، هر چند مطلوبيت آن تبعى و غيرى است. يعنى پول را نه براى خودش، بلكه بدان خاطر كه به وسيلهء آن اشياى مورد نياز زندگى خود را تهيه و خريدارى كنيم،طالب هستيم.

8- آنچه در مورد پول گفته آمد،از منظر خرد بود و پول از منظر خرد است كه موضوع احكام فقهى و اقتصادى مى باشد.

اما پول از منظر كلان چه بدهى بانك مركزى با دولت به مردم باشد يا سند، حواله و... باشد،تاثيرخاصى در احكام فقهى و اقتصادى ندارد.

ديدگاههاى انديشمندان اسلامى در بوتهء نقد و بررسى

ما در بررسى نظر گاههايى كه قبلا بيان شد، به آنچه كه به نحو خلاصه در بالا ياد كرديم اكتفا مى كنيم . هر كس مطالب هشت گانهء مورد اشارت، يا برخى از آنها را بپذيرد، به صحت يا عدم صحت ديدگاههاى دانشوران پى خواهد برد. چنانكه ميزان ارزش علمى و مقدار مطابقت گفتار عالمان در ماهيت پول را فراچنگ خواهد آورد. ما بيش از اين به اطناب و اطاله نمى پردازيم، ولى تذكر يك مطلب را ضرورى مى دانيم، و آن اين است:

هر چند ما نيز هم صدا با برخى از نظريه ها، صفت ماليت را براى پول هاى فعلى اثبات كرديم و در پايان به اين نتيجه رسيديم كه پول هاى فعلى مال اند، اما آنچه كه سخن ما را با ساير نظرگاهها به طور اساسى متفاوت مى سازد، مقدمات و روشى است كه ما در اثبات مدعاى خود بكار بسته ايم .

به نظر مى رسد اكثر مقدمات و دلايلى كه صاحب نظران جهت اثبات ماليت پول، اظهار داشته اند مورد خدشه و مناقشه مى باشد، همان گونه كه ما در بخش خلاصه و جمع بندى اين مقاله ضمن بيان ديدگاه صحيح، كاستى هاى ديدگاههاى پيشين را بر شمرده ايم .

در مقابل آنچه كه ما به عنوان مقدمات ، دليل و روش مناسب جهت اثبات مدعا ارائه داده ايم ، از اتقان و استحكام كافى برخوردار است. با توجه به كاستى هاى مقدمات و دلايل ساير ديدگاهها، اگر در اين مقدمات و دلايل خدشه گردد، مدعا بدون دليل باقى مى ماند، يعنى وضعيت ماهيت پول هاى جديد، همچنان در پردهء ابهام باقى خواهد ماند. اما به نظر مى آيد اين نقيصه و كاستى در آنچه ما بيان داشتيم رفع شده است.

قواعد فقهى (6):

قاعده يد

محمد رحمانى

پيشگفتار درادامهء تحقيق در قواعد فقهى، نوبت قواعدى است كه در بارهء ضمان قهرى (لزوم جبران خسارت) بحث مى كند. در شماره پيش، قاعدهء اتلاف مورد رسيدگى قرار گرفت. دراين جا قاعدهء يد كه از مسووليت مدنى (ضمان قهرى) بحث مى كند مورد نقد و بررسى قرار خواهد گرفت و چون مطالب لازم و سودمند درارتباط با اين قاعده فراوان است اين مطالب در دو بخش آورده مى شود.

عنوان كلى مطالب اين بخش به شرح زير است:

1.اهميت قاعدهء يد.

2. جايگاه قاعده.

3. ادلهء قاعده.

الف- روايات (نبوى على اليد، روايات ضمان كنيز دزديده شده، روايات طيب نفس، روايات احترام مال مسلمان، روايات لاضرر، روايات غضب خداوند نسبت به غاضب) ب- سيرهء عقلا.

4. موارد استناد به قاعده.

اهميت قاعدهءيد

مباحث مربوط به ضمان قهرى كه (مسووليت مدنى) نيز ناميده مى شوند، اهميت فراوانى دارند. قاعدهء يد افزون بر اين كه رابطه تنگاتنگى با ضمان قهرى دارد، از فروعات فقهى فراوان برخوردار است. از اين رو اهميت آن دو چندان مى باشد.

دراينجا شايسته است، برخى از پرسشهاى فقهى و حقوقى كه در بارهء اين قاعده مطرح، و پاسخ آنها نيز درآن نهفته است، جهت بيشتر نماياندن اهميت قاعدهء يد مطرح گردد. از جمله:

1. آيا قاعدهء يد، ويژهء اموال است و يا افزون بر اموال ملك را نيز فرا مى گيرد؟

2. قاعدهء يد ويژهء اموال مشخص خارجى است و يا اموال مشاع غير مشخص را نيز فراگير است؟

3. درضمان به قاعدهء يد، علم و آگاهى صاحب يد شرط است و يا ذواليد جاهل را نيز در بر مى گيرد؟ در صورت دوم آيا فرقى ميان جاهل به حكم و جاهل به موضوع هست يا خير؟

4.آيا سلطه برحقوقى كه احكام مال برآنها حاكم نيست مانند حق تاليف، موجب ضمان است؟

5. تفاوت قاعدهء يد با قاعدهء اتلاف از يك سو و با غصب از سوى ديگر در چيست؟


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file221_1126372_3266.zip26.5k





ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل)

ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل) فرمت فایل : MPG- نوع فایل (ویدئو-قابل نمایش روی کامپیوتر و رسانه های دیجیتال)   تعداد فایل ها : 3 فایل ویدیویی(3 بخش)   کیفیت فایل ها : عالی(Full Hd)   حجم فایل های ویدیویی : 230 مگابایت    توضیح محصول : این ویدئو بطور کامل بازاریابی فایل توسط وردپرس را معرفی و آموزش داده است مدرس این ویدئو مدیر فروشگاه پارس است که دارای رتبه کل 10 در فایل سل و رتبه یک فروش در ...

توضیحات بیشتر - دانلود 49,000 تومان

نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست