استخدام اپراتور ورود اطلاعات و پشتیبان سایت تخفیف ویژه و دائمی

اطلاعیه فروشگاه

فروشگاه تخصصی دانشجویی پارس بیش از هزاران تحقیق دانشجویی مانند فایل های word و power point / قطعه کد زبانهای برنامه نویسی و ویدئو آموزشی را در خود جای داده است و آماده ارائه خدمات به دانشجویان در تمام رشته ها میباشد....... توجه : هنگام خرید روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا زمان دریافت کدپیگیری سفارش ادامه دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید و یا بانک عامل را تغییر دهید

تحقیق درباره انديشه هاي جرم شناختي در اسلام با تأکيد بر فقه شيعه

تحقیق درباره انديشه هاي جرم شناختي در اسلام با تأکيد بر فقه شيعه

<!-- [if gte mso 9]>



<![endif]-->

<!-- [if gte mso 9]>

Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA
























<![endif]--><!-- [if gte mso 9]>











































































































































<![endif]--><!-- [if gte mso 10]>

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";}

<![endif]-->

فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 41 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

 

<!-- [if gte mso 9]>



800x600

<![endif]-->

<!-- [if gte mso 9]>

Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA
























<![endif]--><!-- [if gte mso 9]>












































































































































<![endif]--><!-- [if gte mso 10]>

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-bidi-font-family:Arial;}

<![endif]-->

چکیده

يكي از مسائلي كه همواره بشر و زندگي اجتماعي او را در طول قرون متمادي نشانه گرفته، بزهكاري و جرم است. در نيمه دوم قرن نوزدهم ميلادي، با ظهور دانش جديد جرم شناسي، مسأله جرم و مجرم از زاويه ديگري مشاهده مي‌گردد. از ديدگاه اسلام، اصولاً هدف بعثت انبيا و نزول کتابهاي آسماني، چيزي جز هدايت و تربيت انسان نيست. بناي تربيت، هرچند که علمي باشد، تا زماني که متکي بر ايمان الهي و اعتقادات ديني نباشد، موجب پديد آمدن دشواريها و مشکلاتي خواهد شد.

هدف مقاله حاضر، مطالعه و تبیین موضوع اندیشههای جرمشناختی اسلام، با توجه به ضرورت تأکيد بر مفاهيم اسلامی و بهره‌گيري از علوم ناب دیني، تحوّلات فوق العاده سياسي و اجتماعي در جهان، ورود فقه اسلامي به صحنه اجرايي و قانونگذاري بسياري ازکشورهاي اسلامي از جمله ايران و ضرورت استفاده از انديشه‌ها و دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي دانشمندان ساير ملل و اديان است. همچنین دستیابی به الگو یا طرحي نو منطبق با موازين اسلامي در زمينه جرم شناسي و روش هايي که دين مبين اسلام در جهت صيانت جامعه و اصلاح بزهکاران ارائه کرده، از دیگر اهداف این تحقیق است.

پژوهش حاضر در چهارچوب روش توصیفی و با رویکرد استقرایی وتحلیل محتوای منابع موجود ، انجام گرفته است. مهم ترین یافته این مطالعه، یادآوری این نکته است که در منابع شرعی، از جمله قرآن کريم، روایات و سیره معصومین و عقايد انديشمندان و مفسران اسلامي و حقوقي، دستورات اساسي در موضوع جرم شناسي و پيشگيري از وقوع جرم در تمامي زمينه‌هاي اجتماعي، فردي و اخلاقي وجود دارد؛ به طوري که در پاره‌اي از مباحث، جرم شناسي ديني با ديد جامعتر و کاملتري به بررسي این موضوع پرداخته است و آرای مطرح شده در منابع ديني و اسلامي، گره‌گشاي بسياري از مسائل کنونی جامعه ما خواهد بود.

 

واژگان کليدي: جرم، مجرم، جرم شناختي، انديشه هاي عرفي، انديشه هاي ديني.

مقدمه

از آن‌جا که يکي از نگراني‌هاي مهم جامعه، افزايش جرايم و تبهکاري‌ها و به خطر افتادن امنيت و آسايش مردم است و از سوی دیگر با عنايت به نارسايي قوانين و مقررات جزايي در پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح و تربیت مجرمین، به رغم شدّت و حدّت مجازات‌ها، آثار عملي محسوسي به دست نیامده است، تبيين جايگاه انديشه هاي جرم شناسي در راستاي کشف عوامل ارتکاب جرايم و تقابل رويکرد کنشي با اين پديده و جلب نظر علما و دانشمندان و دست‌اندرکاران حيطه تقنين، قضاء، فرهنگ، رسانه و ساير نهادهاي مؤثر و ذيربط به اين علم پويا، ضرورتي است که هر صاحب نظري با اندکي تأمل بدان پي خواهد برد. بنابراين، بررسي انديشه‌هاي جرم شناختي از نظرگاه اسلام، علاوه بر افزودن به دانش حقوقي و قضايي جامعه، سبب اصلاح بعضي نگرش ها نسبت به احکام زنده و مترقي اين مکتب انسان‌ساز خواهد شد و از حيث ابعاد کاربردي آن، مي‌تواند در تمهيد مقدمات و امکانات لازم براي يک برنامه‌ريزي مدوّن و منسجم در دستگاه‌هاي تقنيني، قضايي و انتظامي، تأثيرگذار باشد. هم چنين، مؤسسات فرهنگي وعلمي کشور از قبيل دانشگاه‌ها وحوزه‌هاي علميه مي‌توانند با توجه به طرح ديدگاه‌هاي جرم شناسي در حقوق غربي و پژوهش در انديشه‌هاي جرم شناسي اسلامي، راهکارهايي را که دين مبين اسلام جهت پيشگيري و صيانت جامعه ازجرم و اصلاح بزهکاران تجويز كرده است، استخراج و ارايه كنند.

بر اين اساس سؤال اساسی اين است که آيا در نظام کيفري اسلامي، به ويژه فقه اماميه، در زمينه مقابله و مهار پديده‌هاي مجرمانه، رويکردهاي علمي و عملي مشخص وجود دارد؟

آنچه به عنوان انديشه‌هاي جرم شناختي ديني مطرح است، در چهارچوب منابع اسلامي، آرا و فتاوي معتبر علما و انديشمندان ديني، قابل مطالعه است که با مراجعه به زمينه‌هاي مزبور، قطعاً انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي جالب و تأمل برانگيزي درباره عوامل مختلف پيدايش جرم و شيوه مقابله با آن، شناسايي مي‌شود. هم‌چنين، انطباق اين ديدگاه ها با ديدگاه‌هاي جرم‌شناسانه معاصر، از ديگر نکاتي است که در اين مقاله مطالعه و بررسي خواهد شد. با ظهور دانش جديد جرم شناسي که به روش علمي و عيني، علل و عوامل پيدايش جرم و حالت خطرناک را بررسي و مطالعه مي‌کند، مسئله جرم و مجرم، فراتر از رويکرد صرفاً کيفري، قابل مطالعه است. درحقوق کيفري اسلام، به وي‍ژه فقه شيعه، تعليمات و انديشه‌هاي خاص و برجسته‌اي در اين زمينه وجود دارد.[1] کساني که ادعا دارند سياست جنايي اسلام، صرفاً کيفري است، با مطالعه اين انديشه‌ها و زمينه‌ها، تصديق خواهند کرد که علاوه بر تدابير کيفري، برنامه‌هاي علمي و عملي مؤثري براي رويارويي با پديده‌هاي مجرمانه در اسلام وجود دارد. تعاليم اخلاقي از قبيل فضايل و رذايل اخلاقي، ضرورت اصلاح و درمان و تزکيه نفوس بشري، امربه معروف و نهي از منکر، تعاون بر خير و احسان، تهذيب و توبه، عفو، عبرت و غيره، نمونه ‌هايي از اين جنبه‌هاست.

1-مفاهيم جرم

بدون ترديد، يک واقعه انساني مخالف نظم اجتماعي و يا مضر به حال فرد يا جامعه، بايد از ساير اعمال و رفتار آدمي متمايز و واجد اوصاف و شرايط خاصي باشد تا بتوان آن را جرم ناميد.[2]

محتوا و مفهوم نظم عمومي در نظام‌هاي مختلف، متغير است و اين تغييرات، تابع طرز تلقي و وجدان عمومي است؛ زیرا به اعتبار مباني فکري و طرز تلقي و انتظارات عمومي مردم، اعم از اينکه منبعث از اعتقادات ديني باشد يا ناشي از اصول اخلاقي يا آداب و رسوم اجتماعي، حد و مرز اعمال و‌ رفتار مخالف نظم عمومي، متفاوت است.

ازديدگاه حقوقي، برداشت‌ها و استنباط‌هاي گوناگوني از مفهوم جرم وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، نشان دهنده ديدگاه‌هاي علمي و باورهاي ايدئولوژيکي متفاوتي هستند.

در تعريف حقوقي (رسمي)[3] سه از جرم آمده است كه: هر چيزي را که دولت، جرم تشخيص بدهد، همان، جرم مي‌باشد. اين بدان معنا است که اگر عملي در قانون جزا، تحت عنوان جرم نوشته شده باشد، پس همان عمل، يک عمل مجرمانه به شمار مي رود (وايت و هينس[4]، 1386 : 20).

در برداشت مبتني بر «آسيب اجتماعي»[5]، جرم هم شامل جرايم جزايي مي‌شود، مانند تجاوز يا سوء قصد[6] و هم جرايم مدني را دربر مي‌گردد؛ مانند غفلت يا بي‌احتياطي[7]. اين بدان معناست که هر فعلي[8] يا ترک فعلي[9] به همراه خود آسيب‌ها يا خسارت‌هايي را به دنبال دارد. بنابراين هر کدام از آن‌ها بايد به شيوه خاصي مجازات شوند (وايت و هينس، همان، 21).

عدّه اي از حقوق‌دانان معتقدند که نقض قانون هر کشوري در اثر عمل خارجي، در صورتي‌که انجام وظيفه يا اِعمال حقي آن را تجويز نکند و مستوجب مجازات هم باشد جرم ناميده مي شود (علي آبادي، 1386، 48 ).

برخي ديگر، هر فعل يا ترک فعلي را که نظم، صلح و آرامش اجتماعي را مختل سازد و قانون نيز براي آن مجازات تعيين کرده باشد، جرم مي‌دانند (دانش، 1376 : 43).

در حقوق جزاي عرفي غالباً بر تعريف زير که براي جرم آمده است، تکيه مي‌شود:

«جرم، عبارت است از عملي که قانون، آن را قدغن کرده، يا ترک عملي که قانون آن را لازم دانسته و بر آن عمل يا ترک، کيفري مقرر داشته است» (فيض . 1370 : 25).

جرم، از نظر قانونگذار، به عنوان يک مفهوم انساني و قضايي، در قالب قوانين کيفري مشخص مي‌شود و ارتکاب آن، به صورت فعل يا ترک فعل با ضمانت اجرايي متناسب، ممنوع اعلام مي‌شود (وليدي، 1374 : 28).

ماده 2 قانون مجازات اسلامي مصوب 1370، درباره تعريف جرم، به ضمانت اجراي کيفري مجازات‌هاي مقرّر در ماده 12 قانون ياد شده، اکتفا كرده و مقرّر مي‌دارد: «هر فعل يا ترک فعلي که در قانون براي آن مجازات تعيين شده باشد، جرم محسوب مي‌شود».

یکی از ضمانت اجراهاي نقض اصل قانوني بودن جرايم و مجازات‌ها، ماده 575 قانون مجازات اسلامي است که مقرر مي‌دارد: «هرگاه مقامات قضايي يا ديگر مأموران ذي‌صلاح برخلاف قانون، توقيف يا دستور بازداشت يا تعقيب جزايي يا قرار مجرميت کسي را صادر نمايند، به انفصال دايم از سمت قضايي و محروميت از مشاغل دولتي به مدت پنج سال محکوم خواهند شد».

جرم شناسان، ناسازگاري افراد را در اجتماع، عمل ضد اجتماعي و جرم مي‌نامند.

«الف کين برگ»[10] جرم شناس سوئدي، ناسازگاري فرد را در اجتماع، عمل ضد اجتماعي ذکر کرده است.

«انريکو فري»[11] استاد حقوق جزا و جامعه شناسي ايتاليايي (1924 1856)، هر فعلي را که به حقوق افراد ضرر و زيان وارد آورد، ضد اجتماعي و جرم ناميده است.

«رافائل گاروفالو»[12] جرم شناس و قاضي ايتاليايي (1934 1851)، معتقد است که جرايم بر دو نوعند:

اول: جرايم طبيعي[13] که احساسات اوليه بشر يعني عطوفت و شفقّت را از بين مي‌برند و حيثيت و شرافت را در هر گروه اجتماعي جريحه دار مي‌کنند؛ این احساسات هميشه در نهاد بشر وجود دارد و تغيير ناپذير است و از گذشته‌هاي ملاک تشخيص خوب از بد قرار گرفته‌ است.

دوم: جرايم قراردادي[14] که به احساسات تحول‌پذير و تکامل يافته، لطمه ميزند (1964Etienne De Greeff,).

فقها جرم را چنين تعريف کرده‌اند: «جرم، عبارت است از انجام دادن فعل، يا گفتن قولي که قانون اسلام آن را حرام شمرده و بر فعل، آن کيفري مقرر داشته است؛ يا ترک فعل يا قولي که قانون اسلام آن را واجب شمرده و براي آن ترک، کيفري مقرر داشته است؛ و اين از آن جا نشأت گرفته که هرکس از اوامر و نواهي خداي تعالي سرپيچي کند، براي او کيفر و مجازاتي تعيين شده است و آن کيفر، يا در دنيا گريبان‌گير مجرم مي‌شود که در اين صورت به وسيله امام (ع) يا نايب او يعني حاکم شرع و ولي امر و فقيه جامع‌الشرايط، يا قضات منصوب از طرف او به اجرا در مي‌آيد...» و يا گفته شده «جرم، امورممنوع شرعي است که خداوند به وسيله اجراي کيفرحد يا تعزير، مردم را از ارتکاب آن باز مي‌دارد» (ماوردي، 1393 :211).

فقها و صاحب‌نظران اسلامي، به جاي تعريف جرم، آن را به اعتبار انواع مجازات، طبقه‌بندي کرده‌اند. (موسوي خميني، 1418 : 550 455).



 

 

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 3,482 تومان
(شامل 10% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 3,869 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
jorm-shenasi-eslam_600695_5333.zip119.1k





تحقیق درباره ترمزهای ABS

تحقیق درباره ترمزهای ABS فرمت فایل :word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 38 صفحه     تاريخچه ABS: در ابتداي دهه 1970 كمپاني دايملر بنز گروهي از مهندسين و كارشناسان فني خود را مامور بررسي و آزمايش سيستمي نمود كه از سال 1959 پيشنهاد گرديده و به طور مقطعي بر روي آن كار شده بود. گروه مهندسي دايملر بنز براي پيشبرد كار خود با كمپاني تلديكس وارد عمل شد و مدتها بر روي آن كار شد اما نتيجه مطلوبي نداد و گروه ...

توضیحات بیشتر - دانلود 4,400 تومان 3,960 تومان 10% تخفیف

دسته بندی محصولات فروشگاه

نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست

تصویر ثابت

filesell filesell