فروشگاه تخصصی دانشجویی پارس

فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 1 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

تحقیق در موردترس در کودکان

تحقیق در موردترس در کودکان

فرمت فایل:ٌword(قابل ویرایش) تعداد27 صحفه

 

 

دنياي شگفت وشيرين كودكان ، با همة لطافت ها و زيبايي ها ، شكننده وآسيب پذير است . براي ورود به اين سر زمين ترد وشكننده ، نيازمند شناخت وآشنايي دقيق وهمه سونگرانه ايم . شناخت عواطف ، خواسته ها ، نگراني ها وترس هاي اين دوره ما را به ارتباطي « واقعي تر » ودرست تر مي رساند ، هم چنان كه فقدان شناخت ودرك درست ؛ آسيب زا وآفت آفرين است وبه ضايعاتي جبران ناپذير منجر خواهد شد .

در اين ميان نقش خانواده وآموزه هاي نخستين اين نهاد ، بسيار مهم وسر نوشت ساز است ؛ رفتار پدر ومادر وديگر اعضاي خانواده ، طنيني هميشگي در رفتار انسان دارد وبسياري از رفتارها، منش ها ره آور تاثير تربيتي خانواده بر رفتار انسان است . يكي از مسائل مهم در زندگي كودكان ، ترس هاي كودكان است ؛ ترس هايي كه خود زمينه ساز بحران ها ونارسايي هاي گوناگون در زندگي ورفتار كودك مي شوند ؛ ترس از تاريكي ، ترس از صدا هاي مرموز ، ترس هاي موهوم ، ترس ونگراني از دست دادن والدين ، ترس از بيماري وترس هاي ديگر ، نه تنها كودكان را دچار مشكل مي كند بلكه خانواده ها را نيز نگران ، دلواپس ومشوش مي سازد .

همة ما ترس را تجربه كرده ايم . ترس هايي كه هميشه با ما همراه بوده اند . ترس ، واقعيتي است انكار ناپذير كه همواره با زندگي انسان پيوندي عميق داشته است وكوچك وبزرگ هم نمي شناسد . تفاوت ترس در كودكان وبزرگسالان تنها در نحوة برخورد با آن مي باشد ، بدين ترتيب كه بزرگسالان با توجه به تجربيات خود ، كم وبيش قادرند موقعيت هاي خطرناك واقعي را از موقعيت هاي كاذب تشخيص داده وبراي غلبه بر ترس خود چاره اي بينديشند . اما كودكان قادر به تشخيص اين موقعيت ها نبوده وغالباً واكنش هاي نگران كننده اي از خود بروز مي دهند .بنابراين وظيفه والدين است كه با درك صحيح اين مساله و شناسايي علل ترس كودك خود ، وي را در مواجهه با ترس ، ياري دهند .

مسلماً هيچ چيز زيبايي از خندة شادمانه كودكان نيست . با اين همه در دنياي درون كودكان همواره آرامش وشادماني حاكم نيست .

در سالهاي اوليه زندگي ، كودكان دائماً بايد در موقعيت هاي جديد قرار گرفته وبسياري از برداشت هاي نامانوس را در ذهن خويش بسنجند .تجربيات جديد گاه خسته كننده ووحشت آورند .گاهي با ترس ووحشت متوجه مي شويم كه كودك ما به شكل محسوسي افسرده وغمگين است ويا به طور ناگهاني از رفتن به مهد كودك امتناع مي ورزد . عامل اين افسردگي ، هميشه وقايع و جريان هاي ناراحت كننده نيستند .

حتي در صورتي كه علت ها كاملاً بي خطر بوده يا از تخيلات وتوهمات ناشي شوند ، دلتنگي ها ، نگراني ها وترس ها براي كودكان كاملاً قابل لمس مي شوند .

از اين رو بايد اين دلتنگي ها را جدي گرفته ، كودكان را با دلواپسي هايشان تنها رها نكرده وآنها را درك كنيم . 

اما هنگامي كه ما بزرگ سالان ، به علت تجربيات خود كم و بيش قادريم موقعيت هاي خطر ناك وترسناك را خوب ارزيابي كرده وبر آنه ها غلبه كنيم ، كودكان تازه بايستي بياموزند كه موقعيت هاي خطرناك واقعي را از خطرات ناشي از تلقينات تشخيص دهند . اشتباه خواهد بود اگر تمام موانع را از سر راه كودكان خود برداريم وبخواهيم همة خطرات را از آنها دور نگه داريم . البته كودكان به حمايت وراهنمايي بزرگ سالان نياز دارند تا با تكيه بر اين تكيه گاه مطمئن بتوانند موقعيت هاي دشوار پشت سر بگذارند ، اما بايد شخصاً بياموزند كه با مبارزه طلبي هاي جديد وموقعيت هاي دشوار چگونه روبه رو شوند ؛ زيرا فقط اين گونه مي توانند اعتماد به نفس پيدا كنند . از اين رو ، ترس ها در رشد وتكامل دوران كودكي ، سهم تعيين كننده اي دارند و. ترس نبايد تنها به مفهوم فشار رواني باشد . وحشت وتنش هاي عصبي نيز مي توانند مفرح وسرگرم كننده باشند ، البته اين زماني است كه كودكان تشخيص دهند ، اتفاقي براي آنان نمي افتد.


هر چيزي، ترس نيست :

ترس ناگهاني ، خوف وهراس ، وحشت

علائم ونام هاي بي شماري براي رفتارهاي بزدلانه وجود دارد كه در زبان گفتار رايج ( عاميانه ) به شكل مترادف وهم معني استعمال مي شوند . براي درك بهتر مفهوم ترس مهم است كه ميان تك تك اين مفاهيم تفاوت قائل شويم .

  • ترس ناگهاني : يك واكنش مستقيم نسبت به يك رخداد غير منتظره، مانند يك صداي بلند وناگهاني يا يك صاعقه برق آسا .
  • خوف وهراس : خوف وهراس از راه يك تهديد عيني مثلاً از يك سگ در حال غرش يا يك موجود خيلي بزرگ وترسناك پديد مي آيد . هراس به محض از بين رفتن خطر ويا مانوس شدن فرد با حالت ووضعيت موجود، فرو مي نشيند .
  • ترس : در واقع ترس مي تواند از راه يك تهديد خارجي پديد آيد . اما سر چشمة واقعي آن ، ضعف وناتواني در احساسات عمومي ، عدم اطمينان وفقدان اعتماد به توانايي هاي شخصي است ، توانايي هايي كه به وسيله آن ها مي توان با موفقعيت ها كنار آمد.
  • تشويق ها : تشويق ها ( ترس هاي بيهوده ) عبارتند از واكنش هاي اغراق آميز ناشي ار ترس نسبت به چيزها يا موقعيت هاي معين .

يك برخورد آميخته با ترس مثلاً با يك سگ يا گريه، كلفي است تا فرد تمام عمر با وحشت وترس از جلوي سگ ها يا گربه ها فرار كند . تشويق ودلهره ار ارتفاع يا اماكن جديد به عنوان ترس هاي ناشي از « جابه جايي وتغيير مكان » نيز گوياي مشكلات وكشمكش هاي عميق دروني هستند.

  • وحشت : وحشت ظهور حالت ترس در يك شخص يا گروهي از اشخاص است كه منجر به يك گريز بي برنامه وغير منتظره مي شود.

ترس چهره هاي بسياري دارد. ترس به شكل ناآرامي ، اختلال در خواب وگاهي حتي به صورت رفتارهاي خشن ظاهر مي شود .

اغلب كودكان گوشه گيري مي كنند، حرف نمي زنند وخود را كنار مي كشند. كودكان حتي زماني كه مي توانند خيلي خوب صحبت كنند، برشمردن وگفتن ترس هاي شخصي شان براي آنها امري است بسيار دشوار . آنها تهديد روحي ودروني را آشكارا احساس مي كنند، اما نمي توانند كه در اين لحظه در درونشان چه مي گذرد.

چگونه به وجود ترس در كودك خويش پي ببريد گوش كنيد وبا يكديگر صحبت كنيد.

ترس مانند طنابي گلوي انسان را مي فشارد، اين امر به خصوص در مورد كودكان صادق است . هيجانات وتنش ها گاهي مي توانند به اندازه اي شديد باشند كه قدرت هر گونه حركتي از كودك سلب شده واز موضع خود عقب نشيني كند.

گاهي براي كودك بسيار دشوار است كه احساس دروني خود را توصيف كند، او به خوبي نمي داند كه چه چيزي در درونش رخ داده است . گاهي كودكان به دو علت ترس خود را از ما مخفي نگه مي دارند : نخست ، مي ترسند كه شايد آنها را جدي نگيرند ، دوم آن كه تصور مي كنند در صورت صحبت كردن در مورد ترس ، ترس و وحشت بيش از گذشته به سراغشان آمده وآنها را تعقيب كند.

كودك بايد ترس خود را نشان داده و دربارة آن صحبت كند تا بتواند با شادي وآسودگي خاطر رشد نمايد.

عشق وعلاقه، دلداري واحساس امنيت ، به كودكان كمك مي كند تا در برابر فشارهاي حاصل ار ترس ، مقاومت نمايند.

بهترين روش آرامش براي كودك در سال هاي اول زندكي اين است كه او را محكم در آغوش بگيريم . با افزايش سن وبالا رفتن سطح آگاهي وهوشياري، صحبت كردن كودك با ديگران ودرددل كردن با آن ها، ا زاهميت بيشتري برخوردار مي شود.

براي يافتن راه حلي در موقعيت هاي به ظاهر بي نتيجه ، كودك به نصيحت ومحرك هاي هدفمند نياز دارد. در صورتي كه كودك فرصتي به دست آورد تا در بارة مشاهدات وتجربيات خويش صحبت كند، از انجام اين كار، چيزهايي مي آموزد.

از اين رو بايد به عنوان پدر ومادر سعي كنيم تا با كودك خويش وارد بحث وگفتگو شويم . با انجام اين كار حداقل يك چيز عايد ما مي شود وآن اين كه : مي توانيم ارزيابي كنيم كه كودك ما تا چه اندازه درگير وگرفتار ترس شده است ، سپس اقدامات متقابل مناسبي برطرف كردن ترس به كار گيريم .

گذاشتن زمان زياد وبه خرج دادن صبر وحوصله ، از ااهميت بسيار زيادي برخوردار است . دادن وقت وحوصله به كودك، حس زيبايي به او مي بخشد ، حسي كه به او مي فهماند شما به مشكلاتش علاقه مند وبه احساسات وعواطفتش توجه داريد . با توجه به قوانين زير ، راحت تر مي توانيد بينشي در مورد حالات روحي فرزند خود داشته باشيد .

  • خردسالان وكودكان سنين پيش دبستاني تحت تاثير ترس هاي زيادي قرار مي گيرند . ترس از جدايي پدر ومادر ، ترس از رعد وبرق ، تاريكي وهيولا. آنها براي درك بهتر و هوشيارتر از دنياي خارج به افكار خود بسنده مي كنند و براي چيزهايي كه متوجه آن نمي شوند ، مجبور مي شوند توضيحات جادويي وفضايي و... بدهند . در اين مرحله ، اشيايي مانند جارو برقي مي توانند براي آنها ايجاد ترس كنند.

در تصور كودكان اين اشياء بي جان ، زندگي دارند و مي توانند تاثير تهديدكننده وخطرناكي داشته باشند . همچنين موجودات تخيلي مانند هيولا ، در ذهن كودكان به يك پديدة واقعي مبدل مي گردند .

  • در مهدكودك ومدرسه از كودك انتظارات وتوقعات جديدي مي رود . ترس هاي كودك اغلب در ارتباط با موقعيت هاي اجتماعي است. كودك بايد با ديگران برخوردداشته باشد ، بتواند با زندگي گروهي كنر آمده ودگيري نمايد . ترس
    روز افزون از شكست ها وناكامي ها ، افكار كودك را مشغول مي سازد. او خودش را با ديگران مقايسه كرده وبا خود حساب مي كند كه آيا بهتر از ديگران مي تواند كاري را انجام دهد يا بدتر از آنها .

البته نبايد كودك خود را نيز به راحتي در آغوش اقوام و آشنايان بگذاريد. به كودك فرص دهيد تا به برخورد وارتباط با ديگران عادت كند . با اين همه وقتي متوجه مي شويد كه كودك شما نسبت به اين برخوردها احساس خوبي ندارد ، از اين گونه تماس ها چشم پوشي كنيد . بهتر است والدين بدانند كه اين واكنش مختص يك شخص نبوده ودرباره همه صادق است.


اعتماد بهترين پايه و اساس

صميميت و استقامت ، اطمينان مي آفريند

 وقتي كودكان دچار بدحالي و ناراحتي ناشي از ترس مي شوند دست والدين خود را گرفته و خودشان را در پناه دستان آنها مخفي مي كنند يا ناگهان نيازمند تكيه كردن به آنها مي شوند .

كودكان در جستجوي حمايت و محافظت افرادي هستند كه احساس كنند مي توانند نسبت به كمك آنها اميدوار بوده و به آنها تكيه كنند چرا كه اعتماد و اطمينان موثرترين ابزار بر عليه احساس ترس است هر چه اين حس اعتماد و اطمينان قوي تر باشد به همان اندازه نيز براي كودكان آسان تر خواهد بود كه ترس خويش را بروز داده و از اين رو در لحظات بحراني احساس امنيت و اطمينان بيشتري كنند .

مهم نيست كه كودك چند سال دارد براي اينكه به ما بزرگتر ها اطمينان كند بايد خود را به عنوان يك فرد قابل اعتماد به او نشان دهيم .

بدون شك نوزادان شيرخوار در اولين ماه هاي زندگي براي اطمينان به ما نسبت به كودكان بزرگتر معيارهاي ديگري دارند . كودكان بيش از هر چيز توجه دارند كه ما تا چه اندازه آن ها را لوس و نازپروده كرده و از آن ها حمايت و نگهداري مي كنيم. وجود نزديكي و صميميت آرامش بخش  توجه مملو از عشق و علاقه حس خوب اطمينان خاطر و اهميت را به كودكان مي بخشد و آنها مي توانند اميدوار باشند كه هميشه كسي براي كمك به آنها هست و نبايد در مواقع اضطرارب و فشار رواني از تنهايي و بي ياوري ترسيده و تصور كنند كه به حال خود رها شده اند .

هر چه كودك بزرگتر شده و از استقلال بيشتري برخوردار مي گردد بيشتر به والديني اعتماد مي كند كه سرسخت و قابل اعتماد باشند در اينجا منظور از سرسختي لجاجت و زورگيري نيست .

والدين وقتي سرسختي به خرج مي دهند كه مي دانند چه مي خواهند هم چنين زماني كه مي خواهند خواسته ها و آرزوهايشان را از پيش ببرند . كودكان نيز اين سرسختي را به صورت يك قيومت غير محقانه و متعصبانه احساس نمي كنند.

برعكس سخنان واضح و روشن به عنوان كمك ها و راهنمايي هاي سرشار از محبت و علاقه  درك و احساس مي شوند.

 

 

 

 

 

 

ترس

ترس واكنشي هيجاني است و هرگاه امنيت جسمي وعاطفي و خصيتي انسان به خطر بيافتد، ظاهر مي شود. اين واكنش عاطفي كاملاً طبيعي است و از همان بدو تولد در كودك ماهده مي شود. اطفال معمولا از بعضي پديده ها مي ترسند و علت آنها براي پدر و مادر شناخته شده نيست. از اين رو از خود مي پرسند: ‹‹ چرا كودكم تا اين اندازه مي ترسد؟ من كه هرگز او را نترساندم و دليلي براي ترس و وحشتش وجود ندارد.››

ما در اين جا سعي خواهيم كرد كه برخي از ترسهاي متداول كودكان و علل آنها را بررسي كنيم و روشهاي مقابله با آنها را به شما پيشنهاد كنيم.

ترس كودك در سنين مختلف

ترس نوزادان

نوزادان از صداي بلند و از دست دادن تعادل يا سطح اتكاء مي ترسندو ترس خود را با جيغ وگريه و جمع كردن دست و پا نشان مي دهند. به اين ترسها، ترس هاي اوليه مي گويند وكه به مرور زمان برطرف مي شود.

ترس هاي معمول كودكان

در اغلب كودكان، در سنين 6 تا 8 سالگي، ترس از افراد بيگانه ديده مي شود و ممكن است تا 18 ماهگي نيز ادامه يابد،ولي با بالارفتن سن كودك، نوع ترس ها نيز تغيير مي كند. ترس از تاريكي و تنهايي و ترس از حيوانات بين 2 تا5 سالگي، در كودكان ظاهر مي گردد. ترس از مدرسه، به ويژه با آغاز دوره دبستان در برخي از دانش آموزان ديده مي شود.

ترس نوجوانان

در دوران بلوغ بر اثر تغييرات جسمي و عاطفي، ترس هاي موهومي نظير ترس از اشباح و چيزهاي غير واقعي و اتفاقات غير منتظره مثل وقوع سيل و زلزله و غيره در نوجوانان ظاهر مي شود.

علل ترس

ترس كودكان به علت اعتبار علل مختلف آن به انواع زير تقسيم مي شود:

1-ترس هاي عمدي: علت ترس ممكن است عمدي باشد؛ يعني، كودك را از چيزي ترسانده باشيم ؛ مثل ترساندن كودك از چيزهاي خطرناك، نظير آب جوش ، برق وسايل تيز و غيره.

گاهي توقات بعضي از پدر و مادرها از ترساندن كودك به منظور تربيت كردن او بهره مي گيرند؛ مثل زنداني كردن كودك كه سبب پيدايش ترس از تاريكي و تنهايي مي شود. اين گونه برخوردها از نادرست ترين برخورده به شمار مي آيد.

2-ترس هاي تصادفي: علت ترس ممكن است تصادفي باشد؛ يعني بدون آنكه شما بخواهيد كودكتان تصادفاً در شرايط ترسناكي قرار بگيرد و بترسد؛ مثل تجربه تلخ حمله سگ كه سبب پيدايش ترس از حيوانات مي شود.

3- ترس هاي اكتسابي: ترس  ممكن است از مادر به كودك سرايت كند و كودك ترس را از مادر خود كسب كند. مادري كه به محض مواجه شدن با موقعيتي نامطلوب جيغ مي زند و مي لرزد و به لكنت مي افتد، ترس خود را به آساني به كودكش منتقل مي كند؛ مثل ترس از رعد و برق و ترس از حشرات. متأسفانه اثر اين نوع ترس ممكن است تا مدت ها در ذهن كودك باقي بماند.

4- ترس هاي عاطفي : ترس ممكناست به علت هيجنات عاطفي و فشارهاي روحي كودك باشد. تنشهاي عصبي و عاطفي ابتدا به صورت اضطراب و سرانجام به صورت ترس دائمي در كودك ظاهر مي شود؛ مانند:

-اضطراب ناشي از دوري پدر و مادر: اين حالت عاطفي به صورت ترس از تاريكي و تنهايي و ظهور مي كند.

-احساس گناه: گاهي اوقات برخي از والدين ، به هنگامي كه كودكشان قواعد اخلاقي يا اجتماعي را رعايت نمي كند باحرفهاي خود خواته يا ناخواسته در او احساس گناه و تقصير را بر مي انگيزند؛ مثلاص وقتي كودك را در حين بازي با آلت خود غافلگير مي سازند، او را تهديد مي كنند كه در صورت تكرار اين كار گرفتار خشم خداوند خواهد شد وبه جهنم مي رود؛وقتي كودك شيطنت مي كند يا در خيابان بهانه خريدن چيزي را مي گيرد،به او مي گويند كه خانه را ترك خاهد كرد يا در خيابان رهايش خوهند ساخت يا او را مسبب مرگ خودشان مي دانند اين نوع رفتار ها در كودك احساس گناه و ترس به وجود مي آورد.

كشمكش پدر و مادر: دعواي والدين و جدال ذ=دايمي آنها، كودك را دچار احساس عدم امنيت و ترس خواهد كرد.

اثرات ترس بر كودك

 به  طور كلي ترس دائم و ثابت به هر علت كه باشد اثر بسيار نامطلوبي بر جسم و روان كودك به جا مي‌گذارد و كودك را از زندگي طبيعي و شاد محروم مي‌سازد، و در نوع حادش سبب اختلال در جسم و روان كودك مي‌شود. اطفال در مقابل ترسهاي شديد ، واكنشهاي متفاوتي نظير لكنت، شب‌ادراري، كم‌رويي، افسردگي و گيجي از خود نشان مي‌دهند. گاهي اوقات كودك براثر ترس پرخاشگر مي‌شود نامطلوب‌ترين اثر ترس اين است كه شخصيت كودك را نابود مي‌كند. كودك ترسو اتكا به نفس ندارد، در هيچ كاري داوطلب نمي‌شود و كاري را با رغبت انجام نمي‌دهد، زيرا بيشترين ميزان انرژي و نيروي كودك صرف مقابله با ترس مي‌شود، و گاهي اوقات بي‌تفاوت و تنبل و ضعيف و بي‌اراده مي‌گردد دروغگويي نيز از جمله رفتارهاي ناپسندي است كه بر اثر ترس در كودك پديد مي‌آيد. ترس بيشترين صدمه را به اعصاب كودك وارد مي‌آورد با رخدادن بي‌نظمي در كار سلسله اعصاب، مغز نيز نمي‌تواند به‌خوبي فرمان بدهد، به همين دليل كودك گاهي براثر ترسهاي شديد دچار لكنت زبان يا شب‌ادراري مي‌شود.

ترس مفيد

ترس همواره مضر و مخرب نيست، بلكه برخي از ترسها مفيد و لازم نيز است. اين‌گونه ترسها را بايد در كودكان براي اجتناب كردن آنها از خطر به‌وجود آورد زيرا نبايد كودكان را در مقابل خطرها بي‌دفاع گذاشت.

همه كودكان در شرايط ترس‌ناك دچار ترس نمي‌شوند. برخي از كودكان آمادگي بيشتري براي ترسيدن دارند و زودتر از كودكان ديگر دچار هراس مي‌شوند. در برابر اين كودكان محتاط كه بايد به آنها شجاعت را آموخت، كودكان بي‌باكي هستند كه از روبرو شدن با هيچ خطري ترديد به خود راه‌ نمي‌دهند. به‌خصوص در سنين نوجواني كه تظاهر به شجاعت، گاهي حوادث جبران‌ناپذيري را به بار مي‌ آورد.

علت آنكه برخي از كودكان دست به كارهاي خطرناكي مي‌زنند شجاعت نيست؛ بلكه اين‌گونه كودكان از درك خطر عاجز هستند و نمي‌دانند چرا دست به‌چنين كارهايي مي‌زنند. بنابراين لازم است به آنها احتياط آموخته شود، زيرا كودكان هميشه در سني باقي نمي‌مانند كه شما بتوانيد از آنها حمايت كنيد، بلكه دير يا زود وارد جامعه بزرگتري مي‌شوند و احتمال بروز حوادث خطرناك نيز همواره وجود دارد به اين ترتيب بايد به كودك آموخت چه‌چيزهايي نظير برق، اتومبيل، اشياء تيز و برنده و افراد ناباب و غيره خطرناك هستند و بايد از آنها دوري كرد. ايجاد حس عدم اعتماد به افراد غريبه در كودك، به‌خصوص در سنين نوجواني اهميت بسيار دارد، زيرا كودكان به‌خصوص در سنين نوجواني خيلي زود به افراد غريبه اعتماد مي‌يابند و به‌راحتي ممكن است در اتومبيل آنها سوار شوند.

ترس مفيد نه تنها كودك را از خطرات احتمالي محفوظ مي‌دارد بلكه براي سلامت جامعه نيز مفيد است؛ چون در بيشتر افراد ترس از قانون است كه موجب مي‌شود كه آنها به اعمال غيرقانوني دست نزنند و نه شعور اجتماعي.

بايد سعي كنيد كه با بياني ساده و مستدل به كودك بفهمانيد كه لازم است از برخي چيزها دوري كند؛ مثلاً نبايد در اتومبيل افراد غريبه سوار شود يا به دوستي بي‌دليل آنها پاسخ مساعد بدهد. بايد به او يادآور شويد كه افراد غريبه هي‌چ‌گاه كاري را بدون دليل انجام نمي‌دهند، حتي ممكن است به وي شكلات و شيريني تعارف كنند، ولي او هرگز نبايد به آنها اعتماد كند، چون افراد غريبه چيزي به كسي نمي‌دهند، مگر آنه‌كه در عوض آن، چيزي از او بخواهند. به ياد داشته باشيد كه حرفها و دلايل شما بايد براي كودك قابل فهم باشد. هم‌چنين هرگز درباره موضوع ترسناك به گزافه‌گويي نپردازيد؛ مثلاً سعي نكنيد براي ترساندن كودك از اتومبيل، صحنه‌هاي دلخراش يك تصادف را براي او توصيف كنيد يا ماجراي هراسناكي را از بلاهايي كه افراد غريبه بر سر كودكان مي‌آورند تعريف نماييد، زيرا گزافه‌گويي ممكن است در كودك ايجاد ترس يا اضطراب دايمي كند كه بسيار مضر است. اگر شما در مورد خطري غلو كنيد يا به كودكتان دروغ بگوييد، چنانچه خلاف آنه به كودكان ثابت شود، در او نسبت به شما، حس بي‌اعتمادي پديد خواهد آمد؛ مثلاً مادري ممكن است براي پرهيز دادن كودك از خوردن شيريني به او بگويد كه اين شيريني‌ها سمي هستند و اگر بخورد، بيمار مي‌شود يا مي‌ميرد. در اين صورت اگر كودك از آنه شيريني‌ها بخورد و هيچ اتفاقي براي او نيافتد، ديگر به حرف مادر اعتماد نخواهد داشت  بنابراين همانطور كه نبايد در پرورش حس شجاعت در كودك افراط كرد، در ترساندن او هم از خطرات بايد بسيار محتاط بود.

 

 

 

روش‌هاي مقابله با ترس كودك

براي مقابله با ترس كودك دو شيوه وجود دارد:

الف ) شيوه پيشگيري؛ پيش از آنكه كودك در موقعيت ترسناك قرار بگيرد آمادگي لازم را به او بدهيد:

ـ اگر احتمال مي‌دهيد كودكتان از صداي رعد و برق بترسد، در يك روز طوفاني، او را لباس بپوشانيد و به حياط يا روي بالكن ببريد و به او بگويي كه حالا در آسمان برقي را خواهد ديد و صداي بلندي را خواهد شنيد و به اين صورت با او بازي كنيد.

ـ اگر حدس مي‌زنيد كودكتان از دندانپزشك بترسد، او را پيش از آنكه با دندانپزشك روبرو شود آماده سازيد؛ مثلاً با او دكتر بازي كنيد و برخي از وسايل كار دندانپزشك را به او معرفي كنيد حتماً او را نزد دندانپزشك اطفال ببريدو سعي كنيد درباره دندانپزشك با او صحبت كنيد.هرگز نه خود و نه اطرافيانتان نزد كودك، ماجراي دندان درد و چرخ كردن دندان يا درد آمپولي را كه به دندان مي‌زنند را توصيف نكنيد.

ـ اگر كودك بايدبراي مدتي در بيمارستان بستري شود او را از قبل  آماده سازيد و درباره آنچه در آنجا خواهد ديد صحبت كنيد. توضيحات شما بايد كاملاً ساده و بدون حاشيه باشد. به خصوص به هيچ وجه به او نگوييد كه در بيمارستان به او بسيار خوش خواهد گذشت، زيرا واقعيت ندارد.

ـ اگر لازم است مدتي از خانه دور باشيد مثلاً در بيمارستان بستري شويد، حتماًاز قبل به كودك بگوييد. برخي از مادران در چنين مواقعي، يك روز به بهانه خريد كردن از خانه خارج مي‌شوند و ديگر برنمي‌گردند. اين نوع غيبت، حتي اگر چند روز بيشتر نباشد، صدمه عاطفي شديدي به كودك مخصوصاً در سنين دو تا شش سالگي، وارد مي‌سازد و كودك را دچار ترس و دلهره دايمي و بي‌دليل مي‌سازد كه حتي پس از بازگشت مادر نيز برطرف نخواهد شد.

ـ اگر خودتان از چيزي ترسيديد سعي كنيد تا جايي كه برايتان امكان دارد خود را كنترل كنيد، چون دلهره و اضطراب شما به كودك منتقل خواهد شد.

ـ هرگز نزد كودك از خطر احتمالي يا امكان وقوع حادثه‌اي صحبت نكنيد؛ مثلاً حين مسافرت با اتومبيل هيچ‌گاه نگوييد: «مواظب سيگارت باش، بالاخره ماشين را به آتش مي‌كشي» «جاده لغزنده است! كنترل ماشين امكان ندارد» «نگاه كن احتمال ريزش كوه خيلي زياد است.» اين گونه حرفها سبب مي‌شود كه كودك در طول مسافرت دايماً دچار دلهره و اضطراب باشد. اين احساس پس از آن نيز در هر مسافرتي در او ظاهر خواهد شد.

ـ هرگز ترساندن كودك را مبناي تربيت او قرار ندهيد زيرا اين گونه روشهاي تربيتي نادرست‌ترين شيوه‌ها به‌شمار مي‌آيد. به‌كارگيري ترس و وحشت كودك نه تنها شما را به هدف تربيتي خود نمي‌رساند، بلكه كار را خراب‌تر مي‌كند و شما را از هدفتان دور مي‌سازد و مشكلات ديگري را برايتان فراهم مي‌آورد تا جايي كه امكان دارد از ايجاد موقعيت‌هاي ناخوشايند براي برانگيختن ترس در كودكان خودداري كنيد.

اما گاهي اوقات چنانچه اشاره شد ترس‌ها براثر تصادف و تحت شرايط غير قابل پيش بيني به وجود مي‌آيد در اين‌گونه موارد تدبيرها و شيوه‌هايي براي كاهش ترس وجود دارد كه توضيح خواهيم داد.

ب) شيوه كاهش ترس: چگونه بايد با كودك ترسو برخورد كرد؟ چگونه مي‌توان ترس او را از بين برد يا حداقل كاهش داد؟ براي يافتن پاسخ اين سئوالات، بايد به نكات زير توجه كرد:

هرگز كودك را به خاطر ترسش ، مسخره نكنيد .

  • اورا مورد تهديد وسرزنش قرار ندهيد .
  • از گفتن جملاتي نظير : « خجالت آور است ، تو ديگر بزرگ شده اي » يا «ببين ، مگر من مي ترسم ؟ » جداً بپرهيزيد .
  • با او در بارة افراد شجاع صحبت كنيد وبرايش قصه هايي تعريف كنيد كه قهرمان آنها كودكاني شجاع هستند .
  • نزد او از افراد ترسو انتقاد كنيد ورفتارآنها را زشت بشماريد .
  • تا جايي كه مي توانيد او را به مهر وعلاقة خودان نسبت به او مطمئن سازيد .
  • او را از نظر بدني ومزاجي تقويت كنيد ، زيرا عدم قدرت بدني ، توانايي ومقاومت فرد را كاهش مي دهد .
  • هرگاه عملي شجاعانه ، هر چه قدر هم كوچك ، از او سر زد ، وي را تشويق كنيد .
  • هرگز از او توقع انجام كاري را كه بيش از حد تواناييش است نداشته باشيد.
  • براي غلبه بر ترس ، چاره اي جز روبهرو شدن با آن نيست . بنابراين كودك را با چيزي كه از آن مي ترسد ، روبه رو كنيد وكوشش نكنيد او را از آن دور نگاه داريد ؛ مثلاً اگر از تاريكي مي ترسد ، سعي نكنيد با روشن گذاشتن چراغ اتاقش مشكل را حل كنيد .
  • براي از بين بردن ترس كودك هرگز او را ناگهان با چيزي كه از آن مي ترسد روبرونكنيد ؛ مثلاً اگر كودك از آب مي ترسد ، هيچ گاه او را ناگهان در حوض واستخر يا دريا رها نسازيد ، بلكه هميشه او را كم كم با موقعيت ترسناك آشنا سازيد ؛ به طور مثال ابتدا با او به كنار حوض استخر يا دريا برويد وغذا بخوريد وبازي كنيد ، بعد وارد قسمت كم عمق آب شويد وپاهايتان را بشوييد وبا اوآب بازي كنيد ، سپس همراه او شنها يا سنگهاي ريز وبراق دريا را بيرون بياوريد وهمين طور ادامه دهيد . زماني متوجه خواهيد شد كه او بدون وحشت در آب شنا مي كند .
  • هميشه او را زماني كه شرايط مطلوبي دارد وسالمت وسر حال است با چيزي كه از آن مي ترسد روبرو كنيد .
  • در مقابل كودك ترسو، صبور باشيد وعجله اي براي از بين بردن ترسش نداشته باشيد .
  • از بين بردن يا كاهش ترس كودك به زمان احتياج دارد. اين راه را بايد قدم به قدم طي كرد؛ يعني نماس كودك را با چيزي كه از آن مي ترسد ، بتدريج بيشتر كرد . توجه داشته باشيد كه تا كودك شديدتر باشد ، زمان بيشتري را بايد براي كاهش واز بين بردن ترس صرف كنيد .
  • علت ترس را بيابيد. گاهي اوقات شناخت علت مي تواند كمك بزرگي در تخفيف ترس بكند ، ولي هميشه كافي نيست .
  • رفتار عاقلانه وخونسرد انة پدر ومادر برخورد با شرايط خطرناك نمونه اي از رفتار صحيح در موقعيتهاي خطر ناك را به كودك نشان مي دهد . بنابراين سعي كنيد براي كودك خود الگوي مناسبي باشيد .

 

 

روش غلبه بر برخي از ترسهاي متداول كودكان

ترس از تاريكي وتنهايي

يكي از ترسهاي متداول در ميان كودكان ترس از تاريكي وتنهايي است كه معمولاً اكتسابي است ؛ زيرا كودكان تا يك سال اول تولد براحتي در اتاق تاريك مي خوابند، ولي ناكهان متوجه مي شويد كه او ديگر حاضر نيست در اتاقش ودر تاريكي بخوابد . در اين صورت قبل از هر چيز علت آن را جستجو كنيد :

  • آيا علت آن حسادت به نوزادي كه بتازگي متولد شده است نيست ؟
  • آيا تختخوابش صدا نمي دهد يا وقتي چراغ خاموش مي شود ، سايه اي روي ديوار اتاقش نمي افتد ؟
  • آيا براثر تغييري كه در برنامة شما به وجود آمده ، او مدي از شما دور نمانده است يا در طول روز ساعات بيشتري را از شما دور نمي ماند ؟

ودلايل ديگري كه مي توانيد آنها را با كمي تامل در زندگي خود بيابيد . مراقب باشيد براي غلبه برترس از تاريكي ، مرتكب دو اشتباه نشويد: كودك را مجبور نكنيد به تنهايي در اتاق تاريك بماند ، زيرا ترس كودك را شدت مي بخشد . ديگر آنكه چراغ اتاقش را تا صبح روشن نگذاريد تا او هر گز در تاريكي بودن را تجربه نكند .

عاقلانه ترين راه اين است كه او را كم كم با تاريكي آشنا كنيد وميزان تاريكي را بتدريج افزايش دهيد ؛ مثلاً با او در يك اتاق نيمه تاريك بازي كنيد و غذا بخوريد ، چراغ قوه اي در دسترسش قرار دهيد . چراغ كم نوري را دور از او در اتاقش بگذاريد ، رفته رفته چراغ را دور ودورتر كنيد وسر انجام آن را از اتاقش خارج نماييد .

ترس از مدرسه   

گاهي اوقات كودك قبل از رفتن به مدرسه شديداً احساس ترس مي كند و حاضر نيست به مدرسه برود . اين ترس در اوايل دورة دبستان در كودكان ، به ويژه كودكاني كه قبلاً هرگز به كودكستان نرفته اند ، به وجود مي آيد . علت آن مكن است از خانه باشد ، يعني دوري از شما باعث وحشت او مي شود ؛ شايد از دربان مدرسه يا يكي از معلمان يا همكلاسي مردم آزارش مي ترسد ، شايد هم از فرد غير عادي كه در راه مدرسه مي بينيد وحشت دارد ؛ همچنين ممكن است ناتواني در انجام تكاليف مدرسه سبب ترس او شده باشد . توجه داشته باشيد كه شما خود بايد عامل ترس را شناسايي كنيد ، زيرا كودكان خردسال اغلب نمي توانند آنچه را كه باعث ترسشان مي شود ، خوب توضيح بدهند .

هنگام ظهور ترس از مدرسه ، گاهي علائمي نظير دل درد وتهوع با گريه وزاري كودك همراه مي شود ، حتي امكان دارد كه كودك تب كند .

گاهي اوقات كودكان در سنين 11 و12 سالگي دچار نوعي حالت انزجار وتنفر از مدرسه مي شوند كه علت آن را بايد در خود كودك جستجو كرد. شايد علت آن اين باشد كه درسها مشكلتر مي شود وكودك خود را قادر به انجام تكاليف نمي داند . كودكي كه خود را بالاتر از آنچه هست تصور مي كند اغلب دچار اين احساس مي شود، زيرا ناگهان قدرت وتوانايي خودرا در خطر مي بيند ومتوجه مي شود كه آن طور كه از خود توقع داشته نيست يا انتظار والدين از وضعيت درسي او به همان اندازة ابتدايي است، اما او ديگر قادر نيست نمرات بيست دوره ابتدايي را كسب كند. به همين علت او نسبت به مدرسه ، حالت دلزدگي وافسردگي پيدا مي كند كه باعث امتناع او از رفتن به مدرسه مي شود .

گاهي اوقات تعويض كلاس ومدرسه ومعلم يا فوت يكي از اقوام نزديك ممكن است گريز كودك از مدرسه شود. همچنين وحشت كودك از محيطهاي بزرگ يا ترسو وخجالتي بودن او وعدم اعتماد به نفس وي نيز ممكن است سبب ترسش از مدرسه بشود .

باي رفع اين مشكل ، ابتدا بايد علت را شناسايي كنيد، سپس اقدام به برطرف ساختن آن نماييد. گاهي اوقات كودك براي مدت كوتاهي دچار اين وضع مي شود ، سپس به حالت عادي باز مي گردد. بايد با كودك خيلي جدي باشيد ، ولي خشونت نكنيد ، به هيچ وجه ب ماندنش در خانه موافقت ننماييد ، زيرا به اين كار عادت مي كند . از سرزنش وتنبيه او بپرهيزيد. معلمش را در جريان مشكل قرار دهيد . او را تا مدرسه همراهي كنيد . شايد تعويض مدرسه مفيد باشد او را مطمئن سازيد كه در خانه منتظرش خواهيد ماند. سعي كنيد هنگامي  كه به خانه باز مي گردد ، در خانه باشيد . درصورت امكان ، براي آوردن او به خانه دنبالش برويد.

در صورتي كه وضع خيلي حاد وترس كودك بسيار شديد باشد ، نبايد به او براي رفتن به مدرسه فشار بياوريد ، ولي به محض رفع مشكل با كاهش ترس او را به مدرسه بازگردانيد وتوجه داشته باشيد كه اين كار هرچه زودتر انجام شود، بهتر است .

ترس از حيوانات

از جمله ترسهاي معمول دوران كودكي ، ترس از حيوانات است كه اغلب اكتسابي است ؛ ممكن است از ديدن چهرة وحشتزدة مادر ،در هنگام برخورد بايك حيوان به وجود آيد . گاهي نيز براثر تجربه ناخوشايند كودك با يك حيوان ايجاد مي شود.

براي كاهش دادن اين ترس نيز بايد كودك را بتدريج با حيواني كه از آن مي ترسد ، آشنا كرد؛ يعني ، اگر آن حيوان كرك يا مو دارد ، ابتدا عروسكي كرك دار در اختيار طفل قار دهيد، بعد تصوير آن حيوان را براي كودك نقاشي كنيد يا عكس آن را به او نشان دهيد ودربارة آن با او صحبت كنيد . سپس خود حيوان را از دوربه او نشان دهيد وبتدريج فاصلة اورا با حيوان كم كنيد . به داشته باشيد كه همة اين مراحل را بايد با صبر وحوصله ودر مدت زمان مناسبي طي كنيد .

در صورتي كه ترس كودك آنقدر شديد بود كه با به كارگيري اين روشها موفق به از بين بردن يا كاهش آن نشديد ، حتماً به روانشناس كودك يا متخصص تعليم وتربيت مراجعه كنيد ومشكلتان را با او در ميان بگذاريد.



پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
ایمیل
موبایل
کمک به هزینه درمان بیماران سرطانی

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
100-file-word_2_880644_8588.zip3.6 MB