فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

09187363847

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 12 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

تحقیق در مورد تحولات ذهنى و روانشناسی در سنين کودکى

تحقیق در مورد تحولات ذهنى و روانشناسی در سنين کودکى

فرمت فایل:WORD(قابل ویرایش) تعدا 8صحفه

 

 

 

  جسمی کودک

     خصوصیات بارز کودک در هفت سال اول زندگی

     دوران حسی - حرکتی (تولد تا ۲ سالگی)

     دوران پیش عملیاتی یا شهودی (۲ الی ۷ سالگی)

       دوران عملیاتی از (۷ الی ۱۲ سالگی)

     دوران منطق ذهنی یا صوری از (۱۲ الی ۱۶ سالگی)

 

 

  نيازهاى جسمى کودک  

 رشد جسمى کودک با تأمين امکانات و وسايل مادى از جمله بازي، امکان‌پذير خواهد بود. از اين طريق، خواسته‌هاى بدنى و نيازهاى جسمى کودک تا حدودى اشباع و ارضاء مى‌شود. بنابراين مى‌توان گفت: ”رشد و نمو کودک با غذا، بهداشت مناسب، آب، هوا، مسکن، خواب، استراحت، بازى و امثال آن انجام مى‌پذيرد. هر کودکى برحسب سن، حالات فيزيکي، شرايط جسمى و جنسي، نيازهاى متفاوتى دارد که در اينجا به نيازهاى جسمى کودک به بازى و رابطهٔ آن با ايجاد شناخت و رشد فکرى و در نهايت خلاّقيت در سنين مختلف پرداخته مى‌شود.  

   خصوصيات بارز کودک در هفت سال اول زندگى 

 

 برخى از خصوصيات کودک در هفت سال اول زندگى که مى‌بايست مورد توجه والدين و مربيان قرار گيرد عبارتند از:  

  - کودک در اين سنين امور محسوس و واقعيت‌هاى جهان خارج مى‌شناسد.  

  - آگاهى‌هاى کودک در چارچوب امور محسوس و واقعيت‌هاى جهان خارج محدود است.  

  - کودک، بيشتر تسليم ميل و رغبت‌هاى آنى است و به آينده توجهى ندارد.  

  - ارادهٔ او ناپايدار است و خيلى زود در اثر زور و فشار تسليم مى‌شود.  

  - کودک، موجودى عجول است و براى احتياط، ارزش قائل نيست.  

  - اغلب اعمال او انعکاسى و از روى تقليد است.  

  - قدرت انديشه، تعميم و نتيجه‌گيرى کودک، بسيار محدود است.  

  - دوران کودکى دوران کنجکاوى و پرسش است.  

  - در سه سالگي، کنجکاوى و پرسش کودک به اوج خود مى‌رسد.  

  با تأمل در خصوصيات کودک در هفت سال اول زندگى توجه به پرسش‌هاى کودک اهميت زيادى دارد و از آن مهمتر، نحوهٔ پاسخ دادن به آنها است که بايد بسيار سنجيده و حساب شده باشد. تا پايان اين دوره، وضعيت آيندهٔ کودک به لحاظ جسمي، اخلاقى و روانى تا حدودى روشن مى‌شود و معلوم مى‌گردد که او از لحاظ جسمى در آينده بنيهٔ قوى خواهد داشت يا ضعيف؟ داراى اخلاقى حسنه خواهد بود يا سيئه و ...  

  البته نقش تربيت را در سنين بعد نمى‌توان از نظر دور داشت ولى مى‌توان گفت تا حدود زيادى کودک در هفت سال اول زندگى تحت تأثير والدين و مربيان است و شخصيت او شکل مى‌گيرد و فضايل و احياناً رذايل را از والدين و در درجهٔ بعد از مربيان و اطرافيان نزديک خود آموخته و در او به‌صورت ملکه درخواهد آمد.  

  بر اساس قواعد به اثبات رسيده و تعاليم اسلامي، کودک در هفت سال اول زندگي، آزاد و از آموزش رسمى معاف است و مى‌توان گفت در اين دوره، کودک به حال خود واگذار مى‌شود و تکليف منظم و شاقى به او تحميل نمى‌شود. به همين دليل، توصيه شده تربيت و آموزش در هفت سال اول زندگى در محيط خانواده صورت گيرد بنابراين ذکر دو نکته در اينجا ضرورى است:  

  - اول: منظور از آزاد بودن کودک در اين دوره بدين معنى نيست که او هيچ‌گونه آموزشى نخواهد ديد؛ بلکه کودک در اين سنين به‌طور غيرمستقيم با بعضى از تکاليف آشنا مى‌شود و يا به‌دليل تشويق‌هاى والدين، نسبت به اين تکاليف علاقه‌مند مى‌گردد تا در سنين بعدى با اشتياق به انجام آنها بپردازد مثل تکاليف ديني، نماز و روزه ...  

 

 

 - دوم: هرچند آزادى براى کودک در اين دوره جنبهٔ حياتى دارد و انسان‌هائى که در کودکى از آزادى محروم بوده‌اند غالباً در بزرگسالى به عقده‌هاى روحي، روانى فراوان دچار شده‌اند اما با اين حال، آزاد بودن کودک در اين سنين به معناى بى‌بند و بارى و لاابالى‌گرى مطلق نيست. چرا که کودک در هر صورت در اجتماع زندگى مى‌کند و بايد بداند و بياموزد که آزادى او نبايد به حقوق ديگران صدمه وارد کند.  

 

 

  دوران حسى - حرکتى (تولد تا ۲ سالگي) 

  در اين دوره، تماس کودک با دنياى خارج از طريق حواس انجام مى‌شود و به‌صورت عملى است. بنابراين کودک از طريق حواس، جهان را درمى‌يابد و از طريق حرکت، پاسخ مى‌دهد. لذا اين دوره را حسى - حرکتى ناميده‌اند.  

  کودکان در اين سن نمى‌توانند دربارهٔ چيزى که در معرض ديد آنها نيست فکر کنند. براى آنان هر چيزى که عملاً دور از ذهن است. براى مثال اگر بر روى اسباب‌بازى که کودک به‌طرف آن نزديک مى‌شود، دستمالى بگذاريد، کودک دست خود را عقب کشيده، برمى‌گردد. فقط کودکى که از مرز رشد ذهنى گذشته باشد دستمال را کنار مى‌زند در غير اين‌صورت او فکر مى‌کند که اسباب‌بازى از بين رفته است. ادراک خردسالان از اشياء شبيه ادراک بزرگسالان نيست. براى کودک يک شيء مانند تصويرى است که به‌طور مرتب آشکار و ناپديد مى‌شود. حتى تا آخر يک سالگي، کودکان، مفهوم دائمى بودن اشياء را نمى‌توانند در مغز خود بپرورند. اما وقتى شيء از نظر بزرگسالان ناپديد مى‌گردد، وجود آن هنوز براى يک فرد بزرگسال ادامه دارد.  

  در طول دورهٔ حسى - حرکتى فعاليت‌هاى کودکى تکامل پيدا مى‌کند. اين فعاليت‌ها که در ابتدا تصادفى و بى‌هدف بودند، پس از مدتى با نيت و هدف صورت مى‌گيرند. کودکان در اين مرحله، روابط بين وسيله و هدف را فرامى‌گيرند. به اين ترتيب، زمانى که با روپوش اسباب بازى خود پنهان شده باشد، روپوش را کنار مى‌زند و اسبا‌ب‌بازى را پيدا مى‌کند. آستانهٔ ورود به مرحلهٔ بعدى با رشد مفهوم تجسم مشخص مى‌شود. مثال بسيار واضح آن، به‌کار بردن لغات و حرکات براى نشان دادن شيء است.  

  صحبت کردن کودک (يعنى سر هم کردن کلمات و بيان فکر) مشخصه‌اى بسيار آشکار است که او مرحلهٔ حسى - حرکتى را پشت سر گذاشته است

یا تجربیات به‌ویژه در دوران کودکی می‌تواند زمینه ابتلا به افسردگی باشد؟    

اعتقاد بر این است که تجربیات به‌ویژه دردناک در سنین اندک، می‌‌توانند زمینه ابتلا به افسردگی را در افراد ایجاد کنند. یک نظریه این است که چنین تجربیاتی اغلب خود را در مغز فرد حک می‌کنند و شیمی اعصاب او را دگرگون می‌سازند، و امکان ابتلای او را به افسردگی افزایش می‌دهند.

این تجربیات می‌‌توانند شامل از دست دادن یکی از والدین، یا جدائی ناگهانی والدین باشند. مطالعه‌ای که، محققانی در کپنهاک دانمارک در زمینه سازگاری انجام داده‌اند نشان می‌دهد که فرزندانی که زیر نظر پدر یا مادر الکلی پرورش یافته‌اند، استعداد بیشتری برای ابتلا به افسردگی دارند؛ همچنین بر دخترانی که پدر آنان الکلی بوده‌ است نیز مطالعات دیگری انجام شده است. واضح است که دیگر تجربه‌های اولیه (زود هنگامی) که می‌توانند فرد را برای تمام عمر افسرده سازند عبارتند از بهره‌کشی، چه از نوع روانشناختی و چه از نوع جسمانی و / یا جنسی.

ـ آیا افراد مبتلا به افسردگی عمده، قطعاً کودکی دشواری داشته‌اند؟

این سئوالی است که در بین روانشناسان، تا حدی بحث‌انگیز و مورد مناقشه است؛ به‌خصوص هنگامی که می‌خواهند آن را از افراد خاص و حوادث آسیب‌‌زا، به عموم مردم تعمیم دهند. به اعتقاد یک مکتب فکری خاص، افراد افسرده دقیقاً به‌دلیل افسردگی‌شان نمی‌توانند تصویر دقیقی از زندگی خود داشته باشند.

روانشناسان دیگر می‌گویند که حوادث دردناک که در مواقع عادی به‌طور ناخودآگاه سرکوب می‌شوند، در هنگام افسردگی به‌دقت به ذهن افراد می‌آین. شاید برخی از این نتیجه‌گیری‌ها، بر اساس داده‌های ناقص صورت گرفته باشند.

ـ به‌جز کودکی ناخوشایند چه چیزی شخص را مستعد ابتلا به افسردگی می‌کند؟

این امکان هست که یک نفر به‌راحتی، یک الگوی تفکر بدبینانه و منفی را در سنین رشد خود بیاموزد. یک نظریه روانشناختی به‌نام ̎درماندگی آموخته شده ̎ (learned helplessness: در برخی از مراجع فارسی، آن را ̎درماندگی اکتسابی̎ نیز نامیده‌اند) وجود دارد که توصیفی برای علت افسردگی برخی از افراد است.

ـ درماندگی آموخته شده یعنی چه؟

این نظریه را روانشناسی به‌نام مارتین سلیگمن (Martin Seligman) و همکارانش در دهه ۱۹۶۰ ارائه دادند. او مشاهده کرد افرادی که در معرض تجربه‌های ناخوشایند مختلفی قرار می‌گیرند که بر آنها هیچ کنترلی ندارند، سرانجام از تلاش برای خلاص شدن از دست آنها دست برمی‌دارند. آنها به گروهی از افراد اجازه دادند که عملی را انجام دهند ـ نظیر ایجاد نور، صدا، ضربه ـ در حالی که بر آنها کنترل داشتند. گروه دیگر نیز همان اعمال را انجام می‌دادند، ولی امکان کنترل بر آنها را نداشتند. سلیگمن چنین گفت که ̎گروه درمانده از تلاش دست کشیدند. آنها چنان منفعل شدند که در موقعیت‌های جدید، دیگر هیچ تلاشی نمی‌کرد

 

 

منابع

کتاب روانشناسی ذهنی کودکان

مولف دکتر عبدالحسین محمدی


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
200-file-word6_886288_6531.zip2.4 MB





ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل)

ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل) فرمت فایل : MPG- نوع فایل (ویدئو-قابل نمایش روی کامپیوتر و رسانه های دیجیتال)   تعداد فایل ها : 3 فایل ویدیویی(3 بخش)   کیفیت فایل ها : عالی(Full Hd)   حجم فایل های ویدیویی : 230 مگابایت    توضیح محصول : این ویدئو بطور کامل بازاریابی فایل توسط وردپرس را معرفی و آموزش داده است مدرس این ویدئو مدیر فروشگاه پارس است که دارای رتبه کل 10 در فایل سل و رتبه یک فروش در ...

توضیحات بیشتر - دانلود 49,000 تومان

نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست